Välkomna till INDUX

Nyheter inom elfordon och energi

 

_________________

Har ni tips eller nyheter maila oss gärna på: info@indux.se

________________

 

 
2011 del 3
 
- Sommar, båt-special -
 
EPIC 232se Sport Boat - med 200 kW-muskler !
2011-07-05
San Diego-baserade Epic Wakeboats har byggt upp sig till en större klass i och med nya EPIC 232se Sport Boat, en 6,75 m lång racer-båt med toppfarten 64 km/h, tack vare motor på 200 kW/900 Nm och ett batteripaket på 60 kWh (!) som garanterar full rulle i minst en timma.
 

 
Solar Odyssey - trimaran med solceller.
2011-07-05
Ingen hejd på alla som vill göra projekt med solcells-drivna farkoster, nu senast franska Solar Odyssey, en trimaran med rejält tak med solcelller som ska få upp båten i ansenlig hastighet.
 

 
Världens största el-katamaran - SunCat 46 !
2011-07-05
Ingen tvekan, världens största kommersiellt seri-producerade helt soldrivna katamaran, en 14 meter lång 21 tonnare till elektrifierat flytetyg helt driven av solceller och elmotorer - SunCat 46 !
Kryssa (...) in på Horizontyacht´s sajt och låt dig förföras av smäktande vågbrus och softa musik-toner.
Förmodligen dock inte helt gratis att bli ägare till detta sjö-monster (...), med 2 x 8 kW elmotorer och 3,2 kW solceller på taket, och en massa interiör lyx...
Men varför inte bilda ett andels-kooperativ (...) lägga kanske en 20-del per skaft, och dela upp årets semester-dagar på lämpliga platser runt om i Medelhavet, där solen nästan alltid lyser !
Torde väl vara minst lika intressant som en andels-lägenhet !?
 

 
Franska Ruban Bleu elbåtar.
2011-07-05
Fransk tillverkare av helt eldrivna båtar är Ruban blue electric boats, där värsting-modellen heter Le Laguna 760, en 7,6 m lång väl-snidad skapelse som gjord för lugna avkopplande dagar på sjön.
 

 
Infinity Marine med flera elbåtar !
2011-07-05
Infinyte Marine i Amerikat tillverkar en serie av olika stora båtar enbart drivna av elektricitet, varav näst största modellen i4 är 4,26 m lång och har en driftstid på 10 timmar.
På gång är en ny ännu större modell - i8 - som är 7,62 m lång och kan ta 12 sjörövare ombord...
Marknadsförs i Europa av en dansk agentur.
 

 
Glidar-yachten Frauscher 750 St Tropez.
2011-07-05
Ofta i Medelhavet, bland det marina rikemans-folket, och har en så där 800.000 SEK löst i fickan (...), då kan du lägga dom på en blänkande Österikisk Frauscher 750 St Tropez, helt eldriven !
 

 
Aquawatt 848 - med elektrisk stil på sjön.
2011-07-05
Inte helt billig (ca 2,5 miljoner SEK) men oj vad potent och läcker båt !
Vi pratar en Österikisk Aquawatt 848 med 2 x 30 kW motorer som ger 40 km/h när pådraget står i botten..!
Är du i behov av en vrålstark utombordare har dom även detta, till exempel en 22 kW´s långriggad pjäs som väger in på 64 kg. Dessa el-utombordare verkar vinna mer teräng i framförallt Australien, där det marina livet är hårt ansatt av miljögifter från båt-turism bland tropiska korall-rev.
Så vad är då mer naturligt än att projektera fram även en stor sol-driven sjö-buss-kattamaran, en Solar Water Bus, som bara åker och åker, km efter km, fram över turkosa tropiskt vatten, aldrig någonsin mer behöva tänka på bränsle, bränsle-kostnader/tillgång, och motor-haveri/kostnader!
 
 
 

 
SolarWave - Runt Jorden med solceller.
2011-07-03
Alla känner vi till de första och berömda katamaranerna drivna av enbart sol-el som farit mer eller mindre Jorden runt utan en enda kol-väte-förbränning - Planetsolar och Sun21.
Nu kommer det också kommersiella versioner, och dessutom fler "sola-jorden-runt"-projekt, varav en katamaran - SolarWave - cirka 14 m lång och med 8 kW solceller på taket som via batterier driver två 10 kWs motorer, också ska ta sig Jorden runt.
 

 
Nissan e-NV200 - chockad packåsna.
2011-07-05
Nissan ligger inte på latsidan bara för att dom nyss fått sin Leaf utsedd till Årets bil! Nejdå, nu ska dom göra bästa packåsnan också.., en Nissan e-NV200 (samma bil som blivit utvald till New Yorks nya, förvisso förbrännings-drivna, Taxi-bil), till lika gnistrande elektrisk !
Tack igen för det Nissan !
 

 
Technology Vehicles (TechVehi) - om elfordon.
2011-07-05
Ytterligare en grön sajt om gröna fordon, drivna av el, allt mellan bilar och flygplan - Technology Vehicles.
 

 
Avgaser = dummare hjärnor !
2011-07-05
Förbrännings-bilar och dess tillhörande avgaser har en ytterligare biologiskt negativt förädisk funktion; inte bara blir hälsan generellt sämre (till exempel astma), nu är det också bevisat att våra hjärnor direkt blir påverkade (fögande förvånande...) med bland annat sämre minne som följd, vilket ju passar förbrännings-industrin hand-i-handske så att vi inte ska få för oss att vilja ta upp kampen mot det som skadar oss.....................
Med dummare hjärnor och människor (...), tas ju mindre initiativ för att skydda oss mot farorna! Folk lunkar på som missbrukare som bara blir dummare i en ond spiral!
Mer avgaser = mer dumma transport-politiska beslut.
-Mänskligheten är gränslöst, sorgligt dum !!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

 
"Rävsax-premien".
2011-07-04
Oj vilken rävsax regeringen sitter i!
Antingen stöta sig med den svenska förbrännings-bil-industrin och dess profitörer (inklusive sig själva genom bränsle-skatter i miljarder...), eller förlora groteskt i miljö-popularitet gentemot oppinion/väljare...?
Det är den ursvåra frågan i just detta nu, då i princip samtliga remiss-svar i Miljöbils-premie-frågan kommer med svidande kritik....!
Miljöbils-premien är i sitt nuvarande förslag kort och gott verkningslös, ett (miljö-)slag i luften, för lite pengar, för sent och för begränsat.
Kontentan är att Sverige bortprioriteras när nya (OBS notera -utländska!) elbils-modeller ska introduceras på marknaden, Sverige kommer - som vanligt, i den faktiska miljö-satsningen (vindkraft, elbilar etc) - på rejäl efterkälke, och vi som nation förlorar ansenligt i miljö-status.
Vi - som land - snackar miljö-brett, men prioriterar i realiteten befintliga förbrännings-etablisemanget.
Och det ska man - som regering - ha stryk för !!!!!!!!!!!!!!!!!
 

 
SAE International 2011 Vehicle Battery Summit.
2011-07-03
I (Li-)batteri-branschen och önskar träffa likasinnade?
Ja, då ska du bege dig till Shanghai den 14 November och besöka SAE International 2011 Vehicle Battery Summit, Innovation and research developments in large-format Li-based batteries for automotive applications.
 

 
Sky Power - sol-el till batterier.
2011-07-03
Företaget SPOW, Sky Power Solutions, utvecklar batteriteknik för elfordon.
Verkar även syssla med solceller (?).
 

 
50 % av dansk el-energi via vindkraft år 2025 !
2011-07-02
År 2025 ska vindkraften sörja för 50 % av den danska el-energin.
 

 
Clean Technica - elfordon och energi.
2011-07-02
Clean Technica, ännu en sajt som - liksom Indux - skriver om elfordon och energi.
 

 
"Framtidens bilköpare vill ha eldriven bil"
2011-06-29
"Framtidens".., varför inte också alla de dåtidens avgas-lidande människor i miljontals över hela den förbrännings-bil-plågade världen som i decenier begärt elbilar..?!
Alla dessa undersökningar som gång på gång statistiskt kommer fram till än det ena än det andra...
Det är inget snack, elfordonen är redan här, och alla med minsta insikt förstår att;
"Resistance is futile"..!
 

 
Öresund Rallyt allt närmare.
2011-06-29
Snart dags för Öresundsrallyt, September den 10:e.
 

 
Hedrade Renault-Nissan för elbilar.
2011-06-29
Renault-Nissan får hedrande miljö-medalj av FISITA, en organisation för säkerhet och miljövänliga fordon.
 

 
Formel1-racer rusar framåt med 280 kW.
2011-06-29
e-Wolf presterar fina resultat på diverse banor.
 

 
VoltAir - eldriven "Airbus".
2011-06-29
Den ingrott förutfattade inställningen att större passagerar-flygplan endast kan drivas av dånandes förbrännings-motorer har härmed fått sig en rejäl törn, när nu stora seriösa planer läggs på att ta fram just ett sådant eldrivet flygplan (koncept), och planet är inte en- eller två-sitsigt (sådana finns det redan gott om, faktiskt!), nej, det får plats minst 50 personer i det !
Planet är nära på helt tyst rellativt ett jet-motor-drivet plan, och kommer så innebära en extremt förbättrad miljö runt flygplatser och flygleder. Vi kanske i dag har vant oss vid dånade jet-plan, men vi utsätts likväl för en dold osynlig stress som har en levnads-mässigt negativ påverkan på oss!
Sedan är avgas-utsläppen en svårlöst faktor, även om mer bio-bränslen används bildas giftiga ohälsosamma kemikalier, samt förblir en ansenlig kostnadsdel i det totala biljett-priset.
 
Och tänk att slippa alla de onaturligt förekommande avlånga "molnen" uppe i himlen....
 
Med eldrivna passagerar-flygplan förbättras även vilkoren för flyg-industrin och alla därtill berörda, passagerare och grannar till flygplatser. De längre och snabbare sträckorna måste dock fortfarande drivas av jet-motorer, men den största mängden flyg-km, starter och landningar, sker med regionala kortdistans-plan, typ turist-bussarna som kör blekfeta svenskar till Medelhavet för att bättra på sol-brännan, och ladda de mentala batterierna...
 
VoltAir heter detta projekt från EADS, den europeiska flyg-myndigheten som förvisso först 2035 (-jösses...) tror sig få detta eminenta plan i luften..! I ett av video-inslagen nedan nämns också batterier med 1000 Wh/kg (Li-Luft), supraledande kablar och mot-roterande propellrar...
Vill ju inte verka "besser-wisser", men redan med dagens teknik torde kommersiell liknande elektrifierad ving-baserad passagerar-trafik kunna åstadkommas, så Sir Branson/Virgin; om du söker något liknande redan nu, här har du adressen..!
 

 
EvVind - en Indux-"kusin".
2011-06-29
EvVind är en spansk (engelsk-textad) liknande sajt till Indux, som skriver om elfordon och energi.
Kul att fler inser den oslagbara kombinationen elfordon och förnybar energi, och att båda är en otvivelaktig förutsättning för vår värld bortom förbrännings-eran.
 

 
Japanska ZZ-EV.
2011-06-28
Japanska Green Lord Motors (GLM) håller på att ta fram två eldrivna versioner av sin ZZ-serie, sportbilarna TommyKaira ZZ-EV och TommyKaira ZZ2-EV.
 

 
Reluktans-motor från Punch Power.
2011-06-28
Belgiska Punch Powertrain tillverkar drivlinor för elfordon, däribland reluktans-motorer, eller SRM, Switched Reluctance Motor.
 
Citerar rakt av lite av höjdpunkterna på deras sajt:
 
"Also for the electric powertrain, a variator or gearbox is not required. This reduces complexity and costs.
Apart from its technological advantage, the SR motor also has a cost advantage. Its design is simple and robust, but most importantly it does not use magnets. With the increasing prices for rare earth materials, this will provide an ever increasing cost advantage over magnet motors."
 
Så är du i elfordons-/energi-branschen och i dagsläget använder magnet-baserade konstruktioner (PM), men vill slippa bli utan leveranser och skyhöga priser inom några år (när kinesiska produktionen upphör...), då är det läge att redan nu växla över till motorer/generatorer som inte behöver sällsynta jordarts-metaller likt Neodymium !
 
Miljö-aspekten är redan ett etablerat solklart försäljnings-argument.
Inom 10 år kommer även råvaru-aspekten att bli ett försäljnings-argument.
Om man alls vill kunna ha en produkt att sälja...
 

 
Better Place nu i Danmark !
2011-06-27
Cirka 5 minuters bilväg över sundet, in till Danmark/Köpenhamn, och där finns förutsättningar för elbilar 100 gånger bättre än i Sverige!
 
Varför det, vad gör så stor skillnad för elbilar på detta lilla geografiska avstånd?
 
Försäljnings-skatten (accisen) på i Danmark sålda/importerade bilar slipper elbilarna varpå prisläget för de volym-produktions-mässigt initialt dyrare elbilarna hamnar i paritet med förbrännings-dito, alltså ingen större prisskillnad i inköp!
 
Better Place monterar upp en batteri-bytes-kedja för Renault-elbilarna, med en nylig gjord invigning i Köpenhamn, och 19 stationer till under året, som på 5 minuter skiftar det urladdade batteri-paket till ett uppladdat, alltså ingen större skillnad i "tankning" och räckvidd.
 
El-/batteri-driftskostnad under eller i paritet med förbrännings-dito, samt minimal service-/drivline-problematik (ingen olja, tändstift etc), alltså en lika bra eller bättre drifts-ekonomi.
 
Intresset för detta elbils-system i Danmark sägs vara så stort att Renault Fluence Z.E spås bli den mest sålda bilen inom två år..!
 

 
Lilla Honda EV-Neo...
2011-06-27
Nu finns Honda´s lilla två-hjuliga eldrivna scooter EV-Neo snart i Europa/Spanien för ca 40.000 SEK, med räckvidd ca 30 km, och toppfart ca 30 km/h...
Nja Honda, siffror som inte imponerar, och definitivt inte står i proporttion - än mindre tradition - till de resurser företaget har att utveckla riktiga grejor med (i still med kanadensiska Lito Sora, se längre ner), för att så föra prestanda och utveckling framåt, inte bakåt...
 

 
Regler för småskalig vind- och sol-el.
2011-06-25
Elsäkerhetsverket har satt ihop ett regelverk för hur småskaliga vind- och solel-anläggningar ska utformas.
Även SERO har satt ihop en diger publikation i ämnet, där flera konkreta exempel ges.
Sajten Solelprogramet Energimyndigheten ger ytterligare information om just solceller.

 

 
SERO - Energiföreningarnas organisation.
2011-06-25
På SEROs sajt finns en hel del matnyttigt om energi och elbilar, samt en sida med flera bra länkar.
 

 
Akut kris för "Gröna" grundämnen !
2011-06-25
Det här viste vi redan, men tål verkligen att upprepas; sällsynta grundämnen/jordarts-metaller håller på allvar att ta slut (kommersiellt/brytningsbart), somliga redan inom 5 år ! Typiskt nog (...) drabbas dessutom den "Gröna" teknologin (vindkraft, solceller, elmotorer osv) extra hårt av denna brist, på , enligt amerikanska energimyndigheten, hela 14 olika ämnen, varav 6 är akut nära att ta slut, såsom Neodymium (behövs i starka magneter för elmotorer/generatorer) och Indium som behövs för bland annat solceller.
 
Har även här på Indux tidigare belyst att det mer aktivt måste satsas på teknik som klarar sig bra utan dessa sällsynta och dyra samt geopolitiskt sårbara råvaror, däribland även (batteri-)Lithium. Lysande exempel är synkrona växelströms elmotorer (samma som används i världens snabbaste serie-producerade elbil Tesla Roadster), där i princip bara koppar, aluminium, järn och nickel ingår, samtliga producerade/utvunna i offantliga mängder över hela Jorden till rimliga priser.
Även så kallade Reluktans-motorer klarar sig helt utan sällsynta jordarts-metaller.
 
Samma sak borde eftersträvas för till exempel solceller, med helt nya koncept som klarar sig helt utan exotiska, dyra och sällsynta ämnen, men någon egentlig tvärvetenskaplig forskning bedrivs inte i nämnvärd större skala, det satsas mest bara på konventionell "mainstream-teknik" baserat på Kisel.
 
Menas det allvar med en framtida energi- och transport-teknologi baserad på elfordon och förnybara energi-källor, ja, då ska det rimligen också mestadels satsas/forskas/invensteras i "enkla" teknologier som nyttjar vanliga och billiga råvaror, men industri-high-tech och akademisk flock-mentalitet begränsar satsning åt enkelhet som inbegriper enkla självklara produkter, hellst ska forskare/ingenjörer vara oumbärliga en självändamålsenlig evighet utan slut, utan egentliga konkreta lösningar hållbara på sikt, som ständigt måste ha nya förbättrade lösningar för att kunna fortsätta förse mänskligheten med adekvat dräglig levnadsstandard...
 
Om världen tidigare erfarit olje-kriser (som sedan raskt förträngts och glömts bort, bara för att bekvämlighet och minsta-möjliga-motståndets-lag fått oss att lunka vidare i tidigare samma sårbara/kostbara olje-beroende, tills nästa smäll kommer, enligt - gentemot kommande generationer - den dagen-den-sorgen-principen...), kan (utan större logisk beräkning...) samma analkandes scenario ses fast då istället med en "råvaru-kris", där stora och viktiga delar i väst-världen kolapsar bara för att en procentuellt liten komponent uteblir från industrin. Rent konkret kommer kanske inga Lithium-batterier kunna tillverkas efter 2016, eller inga solceller efter 2018...
-Är det så vi kortsiktligt tänkande människor vill ha det (retorisk fråga!).....................?
 
Uppdaterat 2011-07-05.
Japanska forskare har nyligen hittat enorma mängder kommersiellt utvinningsbara metaller i slammet på havets bottnar. Nu tar det dock tid att bygga upp en industri-näring som effektivt får upp metallerna, runt 4 km ner i djupet.., men på sikt verkar alltså de gröna metallerna tryggt (?) finnas kvar inom den high-tech-krävande industrin, förmodligen också väl demografiskt spritt över haven och de ekonomiska zonerna, även om konflikter därtill - i mänsklig sann girighets-anda (...) - sannolikt råkar uppstå...
 

 
Obefintlig svensk Cleantech..!
2011-06-25
Ännu ett surt kvitto på svensk senfärdig och närapå obefintlig Cleantech-satsning, när övriga Norden satsar mer framåt än Sverige gör, och Sverige rent utav satsar mindre idag än föregående år (2009). Det kapitalstarka etablisemanget, inklusive statliga organ, synes inte ha viljan eller tillstånd (...) att satsa på det som alla andra stater av förståeliga skäl gör -Miljö-teknologi.
Sverige och svenska riskkapitalister borde skämmas (mer än vanligt...).
Det är nu om någonsin ny miljöteknik ska satsas på !
Annars går Cleantech-tåget oss förbi igen (någon som minns den stupade vindkraften i Sverige..?)
Förmodligen "tack" vare det svenska energi-monopolet och det statliga skatte-jävet , samt den rellativt övriga Norden tunga och stora industrin som har ägar-kapital fastlåsta i gamla förbrännings-invensteringar, som så styr och hindrar nyare bättre invensteringar...
Alltså lätt att förstå "Dinosaurie"-principen; med stora drakar/elefanter och olje-tankers som bokstavligt talat är väldigt svåra att ändra riktning på, med tillika stort tungt fall när kolosserna brakar samman.
-Det är aldrig bra att ha alla ägg i samma stora korg, risker måste fördelas på olika områden, på flera mindre aktörer.
 

 
Årets "Miljöbästa Bil" alltid förbrännings-driven!
-Om "Gröna Bilister" får bestämma...
2011-06-25
Gröna Bilister (GB) - denna totalt osmakliga avart till egenmäktiga "intresse-organisation" för "miljövänliga" bilar på Jorden - gör det gång på gång; utser årets "Miljöbästa Bil", år efter år, så även detta år, naturligtvis (...) då en förbrännings-bil..!
Ingen är förvånad.., med tanke på att organisationen egentligen är rena under-organet till bil-industrin och Stats-apparatens skatteavdelning...
Att Nissan Leaf - som dessutom mycket förtretligt erhöll högsta krocksäkerheten i Euro NCAPs tester - helt utesluts från deltagande eftersom den inte är klar för marknaden (den svenska då eller, för i USA har den sålts i över ett halv-år...), måste kännas extra bra för förbrännings-vurmarnas främsta fan-bärare...
År efter år hävdar dessa "Förbrännings-Bilister" att bästa och mest långsiktiga miljöbils-teknologi är gas-bilarna..................
Extra tydligt är så nedan citat:
 
"Sen tror jag inte att elbilen någonsin kommer att ta över hela fordonsflottan, den kommer att vara ett komplement. Detta är inte heller något problem, om vi bara lyckas utveckla biogasen tillräckligt mycket. Med biogasbilarna finns det inget emissionsproblem .Kör du bilarna på biogas så släpper du inte ut mycket mer än vad elbilarna gör, säger han."
 
Tack GB, ni ger drivline-ondskan ett ansikte !
 

 
Vallåkra-träffen med Öresundskrafts C70 EV.
2011-06-23
Vägarna förbi Vallåkra, kl 09.45-10.15 den 21:a Augusti ? Håll då utkik efter "Vinn åktur ! med MDS, Öresundskraft el C70 med 500 Hkr", denna dags höjdpunkt på programet, där besökare kan tävla om att få åka med i ett race gentemot andra förbrännings-skräp-bilar...
 

 
Såld förnybar el får 1 SEK/kWh även i Dalarna !
2011-06-23
Sju elbolag i Dalarna gör gemensam sak och erbjuder alla sina kunder att sälja småskalig sol-/vind-el och få betalt 1 SEK/kWh för den, på samma sätt som Öresundskraft i Helsingborg nyligen gjort (se artikel nedan).
Också samma anledning varför elbolagen väljer att föregå Statens eviga utredningar -de tar just på tok för lång tid och konsumenterna/miljöoppinionen kräver handling nu, inte om 10 år (luktar skatte-partiskt kapitalist-jäv lång väg..!)!
Ett smolk i bägaren dock; det går aldrig att sälja mer kWh än konsumenten själv förbrukar (på så vis skulle ju många små konsumenter till slut kunna konkurrera ut elbolagen själva)...
 

 
Norska och danska kol-väten slut 2030 !
2011-06-20
Rysland, Norge och Danmark står för 85 % av den svenska olje-importen, närmare bestämt 40, 25 respektive 20 %. Men inom 20 år är denna norska och danska olja slut, samtidigt som andra länder strider om den kvarvarande oljan från andra länder gör att Sverige och olje-baserad infrastruktur snart (äntligen !) blir ett minne blott..!
Inte konstigt att Sverige och många andra länder såsom Tyskland, klargör att fordons-teknologin hedanefter ska heta elbilar, och satsar miljarder SEK därtill !
Gränslöst synd bara att bil-industrin fortfarande får bromsa emot bara för att maximera kapitalistisk avkastning på den nuvarande förhärskande förbrännings-drivlinan...
 

 
500.000 Renault-Nissan-elbilar 2013 !
2011-06-20
Renault-Nissan är inte bara i mediala ord världens just nu största och mesta elbils-tillverkare, även i siffror slår det gnistror (...) om företagen, när 4 miljarder SEK till år 2013 (om endast två år) ska resultera i 11 fabriker i 8 länder och så producera en halv miljon bilar och medhörande batterier..!
Det är rejäl elbils-fart i Renault-Nissan!
Tack Renault-Nissan !
 

 
Fler köpare av BYDs buss eBUS-12.
2011-06-19
Inte bara bilar BYD tillverkar, även bussar som eBUS-12, med räckvidden 250 km.
Tre exemplar kommer snart till Tyska Frankfurt.
 

 
Holland får 75 BYD e6 !
2011-06-18
Kanske/förmodligen världens bästa och mesta elbil alla kategorier - BYD e6 - gör snart entre även i Holland/Rotterdam, där ett statligt/regionalt (?) elbils-program kallat "75-EV-RO" är på gång och ska resultera i hela 75 exemplar som alla har räckvidden 300 km.
En Taxi-flotta i Kina om 50 exemplar har redan paserat 3 miljoner körda km, och ändå finns det vissa obskyra svenska bilföretag som envetet vill göra så kallade "tester" och "utvärderingar" hur elbilar fungerar och interagerar med användare...
Tröga svenska förbrännings-fabriker och direktörer, åk till Kina, och ta en BYD e6-Taxi, och stanna sedan kvar där, utan att komma hem!
 

 
Japanska konverterings-riktlinjer.
2011-06-10
Planer på att konvertera en förbränningsbil till elbil..?
Ja, det är inte det lättaste sett ur ett regelmässigt perspektiv (med bilprovning och Transportstyrelse), men nu ska i alla fall japanarna - Japanese Association for the Promotion of Electric Vehicles (APEV) - försöka sätta ihop riktlinjer för vad som bör beaktas vid ett dylikt ombygge.
Något Sverige borde gjort för 25 år sedan..!
Fortfarande velar svenska aktörer, i synnerhet SFRO och Transportstyrelsen/SBP, som för LÄNGE SEDAN borde tagit tag i denna sak och en gång för alla underlättat för alla som vill slita ur det hyper-giftiga förbrännings-skräpet under huven och sätta i en gnistrande elmotor!
Gå in på SFROs hemsida och skriv "elbil" i sökfönstret.., -0 träffar.....!
BEDRÖVLIGT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

 
Infrastruktur för spanska motorcyklar.
2011-06-10
Laddstolpar i mängder sätts i detta nu upp för att kunna ladda alla de kommande sålda scootrar och motorcyklar i Spanien. En av entreprenörerna bakom arbetet är Mobecpoint baserad i Barcelona.
 

 
"Efterlängtat sladdbarn".
2011-06-09
En, på svenska, lång och nyanserad artikel om elbilar i nättidningen Fokus - "Efterlängtat sladdbarn", hyffsat läsvärd och saklig...
 

 
Nissan Leaf snart i din bilhall.
2011-06-08
Årets bil - Nissan Leaf - har premiär i Sverige nu i sommar. och finns redan på den svenska generalagentens sajt.
 

 
Elfordons-konggress i Bryssel - EEVC-2011.
2011-06-07
Har du vägarna förbi Bryssel den 26-28 Oktober kan ett besök på European Electric Vehicle Congress (EEVC-2011) rekomenderas!
 

 
"Negativ CO2".
2011-06-06
Det finns ett fanatiskt begrepp vid namn CO2, som ett mått på ett fordons (eller energislags) existensiella berättigande, antingen är fordonet behäftat med för mycket eller för lite CO2, aldrig finns ett harmoniskt naturligt värde på denna egenhet, som kort och gott helt eliminerar problematik-debatten (skatter, miljöstatus etc), alltid ska ett "problem" - CO2 - vara behäftat fordon och energislag, ety (...), annars finns inget för byråkrater/ skattelagstiftare/ miljödebatörer/miljöorganisationer/forskare/akademiker/metrologer/skribenter/media/lobyister (etc..........) att centrera sin existens (och avlöning/samhälls-status)kring...
 
CO2 har blivit till en självändamålsenlig referens-stock i dagens moderna samhälle, inom allt ska CO2 genomsyras och finnas, inte ens kossorna på åkern undantas, det finns INGET som inte kan asocieras och tvångs-besmudlas med epitetet CO2.
Men...
Hur skulle det vara om vi drog extra hårt MED denna galenskap, och tillförde begreppet "Negativt CO2-utsläpp"!?
Förvisso kan man påstå att "klimatneutralt" och kol-väten tagna och/eller reducerade med "förnybar" teknik/gröda redan utgör ett slags sådant begrepp, som indikerar ett faktiskt "icke-problem"...
 
En elbil kan anses släppa ut noll CO2, men vara behäftat med CO2 vid energi-/el-produktionen som laddar fordonets batterier (via tex kolkraft), och därtill så faktiskt (i någon form) ha en utsläpps-problematik av CO2, oavsett grad, i % eller gram, aspekten finns där.
 
En elbil som får sin elektricitet från vindkraftverk anses primärt vara helt CO2-fri, men då ska ju i sanningens namn även produktionen av själva verket räknas med (betong-tillverkning kräver mycket energi...), och så skrivas av genom hela sin livslängd delat med antal producerade kWh, på liknande sätt med solceller.
 
Men vad händer (i alla dessa CO2-byråkraters nitiska ögon...) om man har ett fordon som (för varje körd km) netto-mässigt faktiskt verkligen minskar mängden CO2 i atmosfären.., skulle då detta fordon tilldelas skatte-pengar (en slags omvänd km-räknare som i gamla tiders diesel-bilar, där varje körd km inbringar en slant från farbror Staten...), eller kunna kallas för Verkligt "Miljöfordon", skulle det då ens längre behövas alla dessa paragraf-ridande CO2-"poliser"/överförmyndande moral-väktare, när och om ett fordon "släppte ut" "Negativ CO2"..?
 
Fundera lite syrligt på saken, då detta kan ställa om och rubba den rådande "heliga" världsbilden (kring CO2) för många små och stora potentater (i synnerhet de transport-rellaterade)...
 
Trot eller ej, men det finns faktiskt en batterityp som kan fylla bifunktionen att fånga upp CO2, som ett renings-filter av luften. Om dessutom "bränslet" (av metall-typ) genereras/alstras genom enklaste tänkbara produktions-teknik (tex via termiska sol-koncentratorer), och bilfabrik samt övrig matrial-/monterings-produktion sker via huvudsakligen "Grön El" ("klimatneutral"), torde CO2-"behäftningen" också vara helt utraderad..?!
 
Nja, i slutändan - oavsett tekniska mirakel - släpper ju vi mäniskor själva ut CO2, så debatten lär nog ändå pågå in i den mänskliga evigheten, såtillvida inte även denna utandnings-CO2 blir föremål för restriktioner och beskattning, med följd att vi alla människor helt enkelt slutar andas...
-Dom kunde ju i så fall börja tillämpa dessa sina egna hyper-regler på sig själva i alla de geniala byråkrat-korridorer som begåvar vårt land..!
 

 
- Kattegatt-Expresen -
Snabb-tåg genom Väst-Sverige ???????
2011-05-27
Den infrastrukturella utvecklingen i Väst-Sverige har i decenier stått still, och påminner närmast om ett medeltida samhälle med ett folk som inte tycks existera.
Att det finns en lokal bil/buss/lastbills-industri som inget hellre vill än att att snabb-tåg ska skjutas in i den eviga framtiden må ju vara förståeligt, men att även motorvägen mellan Gbg och Oslo/Norge i decenier aktivt bromsats är snudd på obegripligt (gamle "PG" vurmade hårt för en utbyggd motorväg, utan resultat...). Otaliga är de trafik-offer som orsakats på grund av urusla Bohuslänska vägar till den norska gränsen.
 
Den västliga transport-korridoren, eller "Göta-Dalen" - sträckan Oslo - Gbg - Malmö - Köpenhamn, en befoknings-politisk region med runda slängar 15 miljoner invånare - har alltid kraftigt eftersläpat och varit av underordnad betydelse.
Historiskt och kulturellt har Väst-Sverige mycket med Norge och Danmark att göra, medan undanhållna satsningar på infrastruktur och härtill integration de senaste 100 åren orsakat ett slags främlingsskap, bortsett från nyliga satsningen på Öresundsbron.
 
När nu Norge har ställt frågan till Sverige om - riktigt - snabbtåg ner till kontinenten.., ja, då motivereras inte ens Nej-beslutet, bara att det inte är aktuellt. Bestämmande Sverige vill inte att det ska byggas snabbtåg genom Väst-Sverige ner till kontinenten, punkt slut.
För ska det byggas i Väst-Sverige, och göras infrastrukturella satsningar, då är prioriteringen där inte lika hög.
 
Nationellt viktiga och strategiska, samt inte minst ekonomiskt omfattande, infrastruktur-satsningar, utgår inte alltid utifrån befolknings-faktisk motivering, med de Väst-Svenska behoven och önskemålen påtagligt lågprioriterade, och framför allt; i tid plågsamt eftersläpande, än i dag inget komplett dubbelspår mellan Gbg och Malmö, konduktörerna suckar och ber ständigt om ursäkt när enkelspåret på sina ställen tvingar tåg stå stilla och invänta, i det år 2011 "hypermoderna" och stenrika Sverige som påstår sig vara bäst på det mesta, inklusive miljömässiga transporter...
 
Sverige är INTE bra på infrastruktur i Väst-Sverige !
 
Ändå ligger Syd-/Väst-Sverige i centrum på en region med 15 miljoner invånare, och är samtidigt porten till kontinentala Europa med 300 miljoner innvånare...
Det vore ur ekonomisk och politisk tillväxt-synvinkel, för Väst-Sverige, avsevärt mer lyckosamt OCH rimligt RÄTTVIST/DEMOKRATISKT, att regionen lierades direkt med Norge samt Danmark och bildade en riktig och naturlig union, kallad UK (United Kattegatt), eller US (United Skagerrak).
 
Indirekt idag mördas Väst-svenskar, genom farliga motor- och järn-vägar (fortfarande inte ens dubbel-spår från Gbg till Malmö....), uteblivna infrastrukturella satsningar som skapar både direkt och indirekt arbets-tillfällen och därtill inkomster som i sin tur kan trygga familje-skapandet med fler nya liv satta till (Väst-svenska-)världen. All denna bromsning av Väst-svensk tillväxt är ett indirekt dödligt krig, och det styrs från ett enda håll, -därifrån idag all politisk/ekonomisk makt orginerar.
 
Kort och gott, denna dagens makt är emot Väst-Sverige, vill inte se den västra regionen frodas.
Sverige har drygt 9 miljoner innvånare varav största delen bor i söder/väster, Danmark har 5,5 miljoner och Norge 5 miljoner (mestadels i sin södra del), alla dessa innvånare centrerade runt det gemensamma Kattegatt och Skagerrak.
Att det geografiskt har blivit naturligt att förlägga nationella gränser där dom just nu befinner sig, innebär på inget vis att detta är vad som är bäst för innvånarna på olika orter, framförallt de Väst-svenska.
Det liknar överförmynderi, politisk misshandel och geografiskt folkslags-förtryck, en i modern tid illaluktande - psykopatisk - ohuman respektlöshet.
Släpp till järn- och motorväg nu, ett modernt västerländskt lands ryggrad är dess infrastruktur!
 
Mer korstruktivt torde dock, för nu, vara att projektera ett sam-nordiskt kommersiellt/industriellt infrastruktur-projekt, helt styrt av direkt inblandade regioner och befolkning/industri, där ett helt nytt monorail-system förbinder Väst-Norden, med flygplansliknande farkoster hängandes i ett balkverk ovan mark, utan växel-problem, solkurvor, snöröjning, plankorsningar, markinlösen etc, som gör 500 km/h !
Namn:
Kattegatt-Expressen.
 

 
" Elbilar ska ALLTID förknippas med CO2 !!!!! "
-Om Gröna Bilister får bestämma...
2011-05-27
Äntligen (...) fick det CO2-skadade byråkrat-organet/(till Staten) lyd-förbundet "Gröna" Bilister göra en tabell full med siffer-exercis som verkligen (...) visar nyttan respektive onyttan med diverse olika bränsle-slag -räknat från CO2-utsläpp per producerad MJ (en Joule är lika med en Ws, en MJ, dvs en miljon Joule, är lika med 278 Wh eller 0,28 kWh, ett energimått) som framställs från olika bränsleslag och källor (kärnkraft, kol etc), med elektriciteten sammanslagen i en svensk, nordisk respektive europeisk mix.
 
Det visar sig att för varje kWh elektricitet producerad i det här landet, och därtill det som laddas i ett elfordon, produceras det (på något sätt, någonstans i det svenska - genomsnittliga - el-produktions-systemet) cirka 25 g CO2. En elbil som förbrukar till exempel 2 kWh per 10 km "släpper" således (indirekt, genomsnittligt...) ut 50 g CO2, vilket ska jämföras med till exempel 830 g CO2/10 km för el som är producerat i EU (på grund av stor andel kolkraft). Benzen-driven förbrännings-bil genererar å sin sida 600 g CO2/10 km, alltså som bränsle-slag "miljö-vänligare" än elektricitet producerat i EU... Jo, allt detta är säkert sant, men fullkomligt irellevant, då en elbil inte "släpper" ut i närmiljö där trafikanternas och innvånarnas lungor befinner sig, vilket är av MYCKET stor betydelse, faktiskt till och med av STÖRSTA betydelse !
 
Samt, att det finns gröna el-certifikat att köpa som garanterar att den el man brukar är 100 % förnybar, verkar inte alls finnas med i kalkylerna, hur går alla dessa siffror ihop när elen man köper till sin elbil är 100 % garanterat förnybar, är det ändå att anse den vara belastad med CO2........????? Även mitt i tyska Ruhr-området (kol-brytningens europeiska centrum...) finns gröna el-cerifikat att köpa, men ska den elen ändå anses CO2-smutsig, och belastas den specifika enskilda elbilen som inte släpper ut ett mikroskopiskt uns av skit................?
Och att den CO2-skitiga el som produceras i vårt land görs vid ett fåtal intensiva tillfällen om året (köld-knäppar på vintern tex), då konsumerad el från elbilar utgör en procentuell bråkdel av det totala, säg kanske 0,5 %, av dessa 50 g, dvs 0,25 g , alltså en piss i marginalen, i praktiken lika med noll, totalt obetydlig och totalt obefintlig !!!!!!!!!!!!!
 
Sedan (detta har det här snart tjatats till leda om...) är det inte bara CO2 som är problemet (om ens det är ett rellativt problem överhuvudtaget, med påstådda uppvärmnings-grader...), det är alla andra tusentals hyper-giftiga föroreningar (benzen, ozon, NOx etc) orginerande ur alla de miljontals enskilda skitiga avgas-rör mitt framför folks näsor - i en EXTREMT högre livs-farlig koncentration jämfört med ett stort välkontrollerat värme-kraftverk miltals bortom den urban-täta befolkningen - som är det EGENTLIGA hotet, INTE lite biologiskt HELT ofarlig CO2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Dessutom (-detta är SÅ tröttsamt att ständigt behöva upprepa...).
I en - MYCKET - nära framtid, där vindsnurror och solpaneler är lika vanligt som idag antal korkade förbrännings-ingenjörer/vurmare på våra svenska bil-företag (...), där vårt lands halva befolkning (och tillika den del som nyttjar bil-transporter mest, med flest antal årligen körda km, villa-ägare på landbyggd) själva ombesörjer sin el-produktion (med tak-placerade solpaneler, nickel-reaktorer etc), synes det groteskt orellevant att försöka börja jämställa/jämföra elbilar med CO2, som oförtrutligt förmodas tvingas få sin el från kapitalist-monopolets CO2-smutsiga energi-langare, och ekonomiskt sönder-beskattas på köpet (det gemonsyrar så illa dolt byråkrat-organisationernas huvudstads ambition att i evighet parasitera på folk-majoriteten, byråkrater/politiker/tyckare/maktfullkomliga blod-sugare emellan)....!
 
Gröna Bilister (GB) är ett förbund CO2-älskare/kramare som ALDRIG kommer släppa de faktorer som är grunden för deras existens -"miljö-belastande" CO2, och kommer alltid gå i statens energi-byråkratiska ledband!
När bara elbilar finns, med bara energi från förnybar energi till dessa, då har GB (samt Staten, energi-monopolet och kol-väte-industrin) ett stort allvarligt JÄTTE-problem !
Och vi längtar SÅÅÅÅÅÅ att detta snarast ska inträffa!
 

 
Zotye EV - en SUV för 230.000 SEK !
2011-05-27
Har du 230.000 SEK i plånboken, ja då kan du (i USA, innan rabatter/förmåner) få en elbil i SUV-format, i stil med den tidigare Toyota RAV4 EV, stor, hög och rymlig.
 

 
Att tvinga på kategorin "Miljö-bilar" som kvalar in för Super-miljöbils-premien" på 40.000 SEK, ett högsta krocksäkerhets-krav om 5 Euro Ncap-stjärnor, torde väl gå att begära omvänt motsvarande av förbrännings-bilar/hybrider att dessa måste tvingas klara av 0 g CO2/km.............!
Eller är det skillnad på folk som dör av avgaser, räknas dessa inte lika mycket som de som dör av krock-skador........................?
 

 
Batteri-återvinningen av Li, eller inte ?
2011-05-27
Kommer dagens Li-batterier verkligen att bli återvunna, eller bara placeras på sophögen (likt kemiskt "slutförvar"...)....?
Enligt en artikel finns det ingen lönsamhet i återvinning av dagens Li-batterier, det är för krångligt/dyrt och saknas (med dagens priser...) tillräckligt värdefulla metaller för att motivera en komersiell verksamhet....
 
Noteras skall, att insamling av batterier INTE är samma sak som återvinning..!
Alla de batterier som påstås "insamlas" från bil-fabrikanter och detaljister/återförsäljare, kommer nödvändigtvis aldrig bli återvunna, åtminstone inte om det är frågan om Li-batterier !
Då finns det däremot andra (dessutom bättre) batteri-koncept som är både enkla och lönsamma att återvinna, konstigt nog (...) är till och med det gamla skräp-batteriet baserat på Bly-Syra lönsamt att återvinna, trots det låga Bly-priset...
 

 
Nissan Leaf - 5 Euro Ncap-stjärnor !
2011-05-26
Nej, det var NATURLIGTVIS ingen överaskning att världens första elbil, Nissan Leaf, med högsta krocksäkerhet - 5 Euro Ncap stjärnor - inte hade ett svenskt emblem i fronten..!
Ändock, både anser och påstår sig ett visst svenskt bil-företag ha mer eller mindre monopol på allt vad bil-säkerhet innebär.., men nejdå, att bli först med världens första 5-stjärniga elbil, det har aldrig funnits på företagets agenda, och kommer aldrig ej heller vara..!
Så nu vet vi; svensk bil-industri är INTE bäst på krocksäkerhet !
 

 
Tyskland = elbilar !
2011-05-21
År 2020, land Tyskland, arbetstillfällen inom den eldrivna bil-industrin 30.000, antal elbilar på de tyska vägarna en miljon, drivna av förnybar el, 10 satsade miljarder SEK från tyska staten fram till 2013, 170 miljarder från den tyska bil-industrin, utredare tyska Nationalen Plattform Elektromobilität (NPE), arrangör tyska regeringen.
Där har ni receptet på hur den tyska bil-industrin ska bli världs-ledande inom elfordon, om än medvetet sent ute.
Så då är det dags att gå från världs-ledande diesel-bollmande snål-motorer, till att vara i bräschen för elmotorer.
Undrar hur många decenier efter den svenska bil-industrin tänker bli i detta nya drivline-skifte denna gången (psst, för svar; fråga något av de svenska bilföretagen!)......
 

 
Induktiv Torslanda-laddning.
2011-05-21
Hisings-företaget testar i blygsamhet induktiv laddning, och avsätter för ändamålet en C30 till belgiska Flanders' Drive, i syfte att det ska vara "så smidigt som möjligt att äga och använda en elbil".
Med 20 kW pulserande magnetfällt (...) ska bilens 24 kWh batterier kunna laddas på 80 minuter.
Vi får väl se, om 10, eller 15, eller 20 år, när testet kanske gett konkret resultat, kanske...
 

 
SAAB och bil-politik.
2011-05-15
Det har väl inte undgått någon de senaste turerna kring SAABs varande eller inte varande, hur ekonomin ständigt är ett problem (år efter år..)...
Härtill kommer påståenden om att vår svenska regering inte är tilräckligt mån om SAAB och agerar tillräckligt starkt, en del menar till och med att regeringen hellst ser bil-företaget gå i konkurs..!
 
Jo, det stämmer nog, ingen regering vill egentligen ge ständigt med statliga skattekroner till ett ständigt blödande företag, inte ens om det inte vore dels orättvis snedfördelning och konkurrens-jäv, dels inte gick emot en teknik-oberoende satsning.
För när och om en Stat går in och agerar ekonomiskt partiskt för en enskild typ av transport-teknologi, då är Staten inte längre opartisk eller lojal sina egna målsättningar om en livskraftig sund transport-teknologi baserad på marknadens och kundernas vilkor, som idag, är elfordon och elektricitet.
 
SAAB-anställda och Trollhättans kommun står inte och faller med tillverkning av kol-väte-drivna personbilar, då lokaler, produktions-utrustning och mänsklig kompetens inom olika områden finns alltjämt kvar, och försvinner INTE i och med en SAAB-konkurs!
 
Det går som tidigare framhävts, utan större problem låta Staten istället gynna och stödja nya tidens ordning (inte den gamla förbrännings-eran), som är elfordon och förnybar energi. Det finns nya och gamla aktörer inom dessa områden som skulle kunna få ett stort uppsving med de resurser som nu istället bortkastas och missbrukas på förbrännings-teknologi, när miljarder skatte-kronor och lokaler/utrustning kan tillföras den nya industrin -som OCKSÅ genererar tusen-tals anställda och skatte-inkomster, ISTÄLLET för att meningslöst pumpas in i en utdöende, miljö- och hälsodräpande teknologi, som inom MYCKET kort mer eller mindre kommer bannlysas på Jorden !
 
Det är INTE konstigt att vilja att nuvarande SAAB går i konkurs, då man betänker alla de nya mycket bättre möjligheter som detta skulle kunna föra med sig, rätt skött naturligtvis.
 

 
Norsk elbils-statistik från Grönn Bil.
2011-05-15
Var finns elbilarna, hur många är dom, och var finns ladstationerna..?
Ja, i Norge kan man enkelt få reda på detta genom att gå in på sajten Grönn Bil, som illustrativt listar alla dessa fakta med staplar, tabeller och inte minst kartor!
-Mycket exemplariskt initiativ!

Länkar:

evguide.nu

elbil.forum24.se

elbilsverige.se

elbilsnytt.com

elbilisten.se

 

elfir.se

evworld.com

freeenergynews.com

overunity.com

autobloggreen.com

austinev.org

nextenergynews.com

betterplace.com

visforvoltage.org

revengeoftheelectric

blogs.edmunds.com

alltommotor.se

bloggarna.se/webedit

24volt.eu

worldcarfans.com

plugsandcars.blogspot

 
Indux.se © 2010 • Privacy Policy • Terms Of Use