Välkomna till INDUX

Nyheter inom elfordon och energi

 

_________________

Har ni tips eller nyheter maila oss gärna på: info@indux.se

________________

 

 
2010 del 3
 
- Elektra-seminariet special -
Landets mest inspirerande EV-event - Elektra i H-borg.
2010-11-11
Digniteten och omfattningen på dessa återkommande Elektra-seminarier ökar för varje år.
Förra året skulle Mr Koenigsegg kröna seminariet, men tvingades utebli pga SAAB-affären. vi fick då dock se en filmad intervju som ersättning.
Detta året fanns han där, i publiken (..!), medan Miljöministern fick huvudrollen (och lyckades ge oss en lektion i hur man gäspar flest gånger på 20 minuter...), vilket tydligt talar om hur tyngden av detta event ökar för varje år!
Får vi gissa och hoppas till exempel att någon elbils-tillverkare förlägger sin premiär-visning till Elektra nästa år..?!
 
På tal om premiär så var där faktiskt en, i form av Electro Engine (EE) som fick sitt nya konverterings-projekt Volvo C70 avtäckt av just Miljöministern. En svart-lackerad värsting-elbil med 400 km räckvidd och åtskilliga blixtrande "Tor-hästar" under huven (400 hk, det vill säga 295 kW), beställd och framtagen i samverkan med aftonens arrangör Öresundskraft, samt Energihuset i Uppsala, och Lunds Energi.
Tro nu dock inte att bil-tillverkaren (på Hisingen) haft ett finger med i spelet (förutom att från första början plågsamt försett den med en förbrännings-motor, som sedan Electro Engine tvingats ta ur...).
Det framkom lite extra tydligt under konvertering-företagets presentation att dom INTE tillverkar/konverterar elbilar på (kund-)beställning, trots alla som ringer dit och vill beställa (...), utan tar bara fram och kund-anpassar specifika produkter kring den elektriska drivlinan för enskilda företag som i sin tur tillverkar elfordon och behöver hjälp.
Kända projekt är Nimbus el-båt, el-snö-scooter, SAAB 9-3 ePower, och SAAB 9-3 True Electric. Företaget är alltså komponent- och system-leverantör som tar fram enskilda prototyper/koncept, inte ett systematiskt konverterings-företag.
-Tyvärr!
 
I samma (?) gamla (Ericsson-)fabrik i Gävle som nyligen batteriföretaget Nilar inhyst sig i, där ska framledes också EE (förmodligen, licens-)tillverka värsting-motorn från Oxford YASA Motors (se nedan artikel: Elmotor med vrid - 500 Nm ! 2010-10-01), en elmotor som företaget använt i alla sina tidigare konverteringar (till exempel SAAB 9-3 ePower). Dessutom ska företagets övriga egna produkter tillverkas där, såsom kärn-verksamheten batteri-hanterings-systemet/BMS.
Det halv-svenska batteri-företaget Boston Power levererar alla batterier till EE, och tanken var att (cell-)produktion skulle ske där också i Gävle, men det blev istället Taiwan.
 
Mitsubishi´s talare gav tekniska uppgifter och pris på sin elbil iMiEV, och fick med en betoning på att denna bil faktiskt (trots undertecknads många gånger tidigare, felaktiga uppgift, hävdat motsatsen) från början är gjord som en elbil (batteri-utrymmen mm), även om bilen från början kom ut som en förbrännings-modell (vilken, tacksamt, nu utgått ur sortimentet).
På så vis kan iMiEV tillföras som faktiskt en av de absolut första masstilverkade genuina elbilarna (inte bara en konvertering av en förbrännings-modell), vilket sätter Mitsubishi iMiEV i absoluta fin-rummet tillsammans med till exempel Nissan (Leaf) och Renault (Fluence), vilket måste få anses betydelsefullt !
-iMiEV är en riktig elbil, inte en vanlig konvertering !
 
Likaså kompleterade Peugeot/Citroen (i-On och C-Zero) med sina licensierade "kloner" på iMiEV med diverse uppgifter, att extriör och interiör ändrats på några små punkter, såsom textilval och stötfångare), med priser som differensierade ytterst marginellt till "orginalet" (iMiEV), bland annat på grund av olika garantier. Samtliga tre bilfabrikat och modeller (kloner) finns ute i försäljnings-hallarna i Februari, Mars samt April (iMiEV, C-Zero, i-On).
Tog plats och kände på ratten i i-On, en svart-lackad läcker blixt på fyra hjul.
Har ju själv sålt och servat tidigare elbilen Skoda Favorit på nittio-talet så vet om vad som ska kännas på, och jodå mycket riktigt.., tyvärr är inre dörr-öppnings-handtag i billig och sladdrig plast.., ett vanligt fenomen även i lite dyrare bilar numera, är ju förvisso en småsak, men nu när det för första gången i världs-historien går att "hacka" och önska mer från en serie-tillverkad elbil från en stor tillverkare, då går det inte att (välmenat) låta bli....
Hade tid funnits skulle en provtur tagits och ställt frågan om dragkrok finns som tillval att eftermontera, samt rails eller takräcke som ju också naturligtvis är ett önskemål, och att staten genast inför ett omgående elbils-bidrag på 100.000 för att balansera den saftiga prislappen på cirka 363.000 SEK (även om den billigare drifts-kostnaden betar av detta succesivt)...
 
Nissan Leaf kunde inte ställa upp med en demo-bil, den var redan så över-bokad att annat större och viktigare event (...-hur nu det är möjligt?) fick se den denna dag, vilket vi alla djupt sörjde...
Power Circle höll däremot ett anförande där bland annat Leaf´s priser i olika länder redogjordes, detta som en peak till svenska ansvariga myndigheter (och politiker) över bristande incitament/bidrag, som så i konkurrens med de länder med rellativt nu aktiva bidrag också blir de marknader där introduktion/tilldelning sker först, och så lämnar den svenska marknaden på efterkälken, vilket i sin tur (bland mycket annat) innebär fler svenskar drabbade av avgas-rellaterade sjukdommar och skador, och så spär på landet sveriges obefintliga miljö-teknologiska framförhållning (sist på vindkraft, sist med elbilar, sist med konsument-såld retur-el, alltså småskalig vindkraft ut på allmänna el-nätet)... Det är alltså frusterande för alla de inblandade parter (i till exempel el-energi-branschen) att svenska staten/etablisemanget fortfarande biter sig fast i förbrännings-systemet.
I England kostar Leaf efter bidrag 258.000 SEK, i Holland 308.000 (minus upp till ytterligare 178.000 efter skattemässiga förmåner, det vill säga faktiskt slutpris på 130.000), samt i Irland och i Portugal 281.000 SEK. I Sverige hamnar priset på cirka 350.000 SEK ( ? ).
Leaf är nyligen satt i produktion i Japan och förväntas nå Europa och Sverige runt sommaren nästa år.
 
Nytt från EvAdapt är att priset på Fiat 500 EV sätts till cirka 250.000 SEK plus batteri-leasingen separat, på samma sätt som Renault gör med (faktiskt samtliga) sina elbilar, detta för att sänka instegs-kostnaden för kunden.
Det må gå att dividera hurtillvida batteri-leasing är bra eller inte. Vi har dock ett slags facit hur detta kan fungera dåligt i och med dagens aktuella avtals-disput mellan Citroen-agenturen och en handfull Citroen-elbils-ägare som inte får loss leasing-kontraktet, utan riskerar bli av med hela bilen och få den skrotad, en slags förnyad "Who killed the electric car"...
 
Tesla representerades av en engelsk-talande dansk (nordisk) agentur som vidhöll den korrekta satsningen på många små runda celler (drygt 6000 stycken) i sina bilar (alltså även i kommande Modell S), vilket så att säga går stick i stäv med den etablerade "skolan" (eller i alla fall dominerande praktika) där stora monoblock eftersträvas.
Tesla, som nyttjar stora effekter/strömuttag för sin starka motor och mycket kraftiga acceleration (0-100 på 3,7 s), är mer eller mindre nödgade till just små celler som så lättare går att kyla (större yta, mindre gods-tjocklek), än stora block som inte hinner leda ut så stora värmeförluster under kort tid varpå cellerna skadas.
Antalet tillverkade och sålda Tesla Roadster´s är nu uppe i 1500, varav 60 har hamnat i Norden.
 
Utanför på torget stod också tre kommersiella två-hjulingar, 4 om man räknar med Morrison´s road-racing-hoj, som utvecklades under en mycket kort tid och med små förutsättningar, men.., tack vare en karismatisk drifitig personlighet och en skapad internet-hype kring projektet där ala som ville fick lägga 1000 SEK och så köpa sig en andel i projktet, som förutom att bygga bara en tävlings-maskin, även avser skapa en kommersiell produkt kring samma hoj. På bara några veckor hade folk tecknat sig och så lagt grunden för att kunna delta i årets el-motorcykel-tävling TTXGP, i vilken dom faktiskt kom på hedrande 6:e plats.
Och jodå, visst, det blir en medverkan även nästa år, fast då med två stycken hojar !!!
 
Laddstolpar fanns också utstälda på torget, bland annat från Garo och TurningPoint.
Utbudet ökar ständigt, och fler företag ser potentialen i kring-marknaden för elfordon, såsom just ladd-stolpar.
 
Utan representation (?) fanns Altitruck/EVdrive (från Falkenberg) med en konverterad lastbil baserad på Nissan Cabstar 3,5 T.
 
Så nu ska man otåligt behöva vänta till nästa Elektra-seminarium om förmodligen cirka 1 år, då detta var andra gången Öresundskraft höll regi ett av förmodligen sveriges mest seriösa och kompetenta elfordons-event, denna gång med imponerande 250 deltagare, dryga 10-talet elbilar och 4 motorcyklar/mopeder utställda på Sundstorget mitt i centrala Helsingborg, denna stad och nordvästra Skåne-region som allvarligt satsar på införande av elfordon, närmare bestämt 30.000 stycken till år 2020. Till och med miljöministern fanns med bland talarna denna inspirerande afton, där kanske Morrison Motorcycles bäst illustrerade den allmänna positiva andan som föreligger elfordon i allmänhet, och tävlande el-motorcyklar i synnerhet.
 
Bästa julklappen kanske ändå var Miljöministerns indirekta budskap om att dagens osunda skatte-intäks-beroende från bilismens drivmedel kol-väten, i och med elbilens intåg, fortsättningsvis (...) kommer tas via andra miljöbelastande verksamheter (inom företrädesvis industrin), och inte så dels låsa sig fast vid förbrännings-drivlinor (indirekt kol-väten, oavsett fossila eller inte), dels inte föra över denna beskattning på elfordonen.
Det låter mycket lovande !
 
Länk till Öresundskraft där alla presentationer (powerpoint) finns samlade (från och med eftermiddag Måndag 15 November), samt länkar till vidare nyhets-artiklar och media-inslag:
Bildspel (Öresundskraft):
 

 
El-motorcykel från Current Mototor.
2010-11-09
Jodå, världens mäktigaste land USA förnekar sig inte på elfordons-fronten, nu med ånyo en el-motorcykel (modell scooter) från Current Mototor, vilken finns i tre olika prestanda-modeller (på samma chassie med samma design):
Deluxe (C130) – 50.000 SEK – topfart 105 km/h – räckvidd 80 km.
Standard (C124) – 44.000 SEK – topfart 88 km/h – räckvidd 65 km.
Economy (C124E) – 40.000 SEK – topfart 88 km/h – räckvidd 48 km.
 

 
INIZIO - super-elbil.
2010-11-06
Li-ion Motors i amerika kommer till sommaren nästa år (2011) sälja sin nya super-sport-elbil INIZIO, med prestanda 0 -100 km/h på 3,4 sekunder, toppfarten 270 km/h, och respektabla räckvidden 320 km.
Dock till likaså respektabla priset; 920.000 SEK (i USA).
 

 
Quant snart i produktion !
2010-11-04
Ni minns väl elbilarnas elbil - NLV Quant - som visades på en bilmässa för inte så länge sedan?! Den aviseras nu komma i faktisk produktion !
http://www.nlv-quant.com/
 

 
Tio tusen-tals elbilar i kommande beställning från GE !
2010-10-31
Historiens största elbils-beställning är stundande !
Uppemot 25.000 elbilar från en eller flera leverantörer (tex Nissan Leaf) kommer beställas officiellt av Generel Electric (GE) inom en vecka.
Detta blir i så fall världens genom tiderna största enhetliga bil-beställning, inte bara räknat för elbilar, utan även inräknat förbrännings-bilar.
GE som verkar inom kraft-industrin och är ett av världens största företag, räknar med att göra 10 procent i vinst på varje omsatt elbils-krona (SEK), genom försäljning av tex vindkraftverk och ladd-stationer.
Alltså en mycket spänd förväntan i cirka en vecka innan slutligt besked ges om vem/vilka som får leverera elbilarna...
 
Låt oss bara för allt i världen hoppas GE (och journalisterna) med elbil inte menar förbrännings-hybrid, vilket vore en tok-stor skillnad, och i så fall snarare ett enormt nederlag för elbilen ! Tyvärr verkar detta tämligen sannolikt eftersom amerikaner (inte bara...) industriellt sett är väldigt nationalistiska och protektionistiskt premierar inhemsk industri-produktion, med just nu bara en aktuell leveransklar bil i stora volymer, och det är en äckel-hybrid (ej värd namn-givas...). Uppdatering; jo tyvärr, primärt beställs en onämnbar hybrid...
Möjligtvis finns chansen att Tesla Motors med sin nya Modell S får en stor beställning, samt Coda Automobiles, två elbils-fabrikat som kommer tillverkas nationellt och i stora volymer.
Om en vecka som sagt, då vet vi närmare..!
 

 
Bränslecells-hysterin.
2010-10-30
Proppaganda-aparaten för Hisings-företagets elbils-satsningar har nu nått ännu ett lågvatten-märke...
Nu ska C30 BEV-modellen i två prototyp-exemplar förses med en ännu mer helgalen drivline-teknik, i form av bränsleceller och - hör och häpna - en ombord-kracker-anläggning som spjälkar upp kol-väte-bränslen (diesel eller benzen) till koldioxid och vätgas, som i sin tur ska mata bränslecellen som så vidare ska förlänga batteriernas räckvidd per tankning/laddning............
Att istället lägga forsknings-resurserna på batterier är UPPENBART helt uteslutet.
Det MÅSTE vara kol-väten med i någon form, och allra hellst enormt överkomplicerat och dyrt......
Alltså inte nog med förbrännings-hybrid-övergreppen på elbilar, nu måste den också utstå den kalla (kemo-elektriska-)"förbränningen" med likväl kol-väten som energi-bärare.
Hur ingenjörerna och aktie-ägarna än gör måste deras bilar tydligen inbegripa kolväten och överkomplex teknik. (Batteri-)elbilens genuina enkelhet får inte frodas. Krångligt, resurs-krävande och dyrt är målsättningen.
Den låga verkningsgraden ska vi bara inte tala om...
 

 
- VARNING -
Gröna Bilister är Förbrännings Bilister..!
2010-10-29
Ondskans genuina krafter gör sig påminda ibland, här nu i form av Gröna Bilister (GB) - ett gäng kontors-nötande byråkrater med myndighets-komplex, sitter och leker åsikts-maskin med rätt att tycka/propagera i allmänhetens (och kanske i synnerhet bil-etablisemangets) tjänst, helt självutnämnt och självsvådligt, och framför allt; partiskt hel-inkompetent - och kavlar så upp förmynderi-ärmarna för att hacka ner på förbrännings-etablisemangets värsta fiende nummer ett - elbilen, och i synnerhet de två i nära tid förestående modellerna Nissan Leaf och Mitsubishi iMiEV, då dessa i sin marknadsföring hävdar "helt utsläppsfri" och "med nollutsläpp", vilket ju enligt stackars förbrännings-fixerade GB är på tok felaktigt........................
Inte kan ju för allt i världen en elbil anses ha noll utsläpp!
Avgaser från bilar har ju funnits i över 100 år, och kan absolut inte någonsin få upphöra.
Ta mig f-n om ens en luftdriven bil får anses utsläppsfri av dessa förbrännings-lakejer GB.....
Förmodligen inte ens en fjäder-driven bil..........................
 
GB utgår så utstuderat skygglappat pragmatiskt kring hur en elbil ska förses med elektricitet.
I deras ögon och värld existerar inte vindkrafts-el, vare sig egen hemma-gjord eller via koperativ-andelar, eller andra allt mer framväxande sätt att garantera sig sitt årliga behov av kWh:ar sprungna ur 100 procent utsläpps-fri elektricitet. Grön-El-alternativ växer allt mer, till exempel kan Öresundskraft erbjuda garanterade gröna kilowatt-timmar (kWh).
Ett annat mycket lyckat exempel är elbils-ägare i Kaliforninen som året runt laddar sin elbil med enbart solcells-el från den egna tak-instalationen. Alla de elbils-ägare som framledes ordnar sin egna elektricitet och/eller gröna elcertifikat (med 100 % utsläppsfri förnybar el-energi), ska de då stämma GB för förtal och grov egenmäktig urkundsförfalskning av en fordons-teknologisk funktions-/drifts-princip som är garanterat helt utsläppsfri, enär GB här i detta nu tjock-fett bevisligen påstår motsatsen......... Uppmanar alla elbils-ägare att anmäla GB för förtal av elbilens funktions-princip !
Att påtvinga elbilsmen en utsläpps-faktor bara för att det finns utsläpp inblandat i ett lands totala el-produktion (oavsett hur litet), vore som att begära kalla alla förbrännings-bilar för elbilar bara för att de förbrukar elektricitet någon gång i bränslets produktion/distribution (tex elen som får bensin-pumpen att snurra runt...), men detta är tydligen inte GB lika intresserade av...
 
Dessutom, att hävda att förbrännings-bilens X gram koldioxid inte kan anklagas för falsk marknadsföring, vari finns de utsläpp som rimligen måste tillföras all den hantering som förknippas med gift-skit-bränslet kol-väten (oavsett fossila eller förnybara), någonstans måste ju även detta tillverkas, transporteras och distribueras.., men vem har NÅGONSIN sett Gröna Bilister anmäla förbrännings-bil-industrin för dessa SYNNERLIGEN grava falsarier och vilseledningar......................
Det uppskattas en förbrännings-bils faktiska utsläpp till minst det dubbla, inräknat olje-tankers, raffinaderier osv, siffror som vore tusen gånger mer rellevanta att belysa, än en elbils helt omöjliga utsläpp, med för förbrännings-bilen kompromenterande genanta kommersiellt livsfarliga sanningar. För att inte tala om den mat som produceras med fossila-kolväten (kväve-gödsel, förbrännings-traktorer mm), och konsumeras av gång-/cykel-trafikanter vilka så faktiskt borde åläggas en utsläpps-faktor, var går gränsen, vad är absurdum...
Dessa stolpskott på GB sitter samtidigt ändå och erkänner elbilens många totalt oslagbara fördelar såsom "inga utsläpp i gatumiljö", men glömmer symptomatiskt det kanske viktigaste argumentet med elbilen kontra förbrännings-bilen; att det bränsle som förbränns i en förbrännings-motor skulle göra tre gånger mer nytta (indirekt tre gånger mindre utsläp...) om ett vanligt värme-kraft-verk fick göra el och fjärr-värme av kol-vätet...............
Så sett försvinner ju FULLKOMLIGT vitsen med att anföra elbilen en utsläpps-problematik.
Gröna Bilister är en ren proppaganda-apparat för förbrännings-bil-etablisemanget, med högsta prioritet att vurma för etanol och biogas/bio-bränslen, i förbrännings-bilar.Gröna Bilister borde anmälas för regelvridrig partiskt jäv, i bil-industrins ledband, och förpassas med huvudet före ut i skammens dyng-hög.Gröna Bilister är vilseledande, inte elbils-tillverkarna, vilket någon med akutoritet omgående borde omnämna för denna samhällets värsta miljö-/hälso-fiende.
 
För GB och bil-etablisemanget är det i princip bara en sak som räknas; att miljö-klassade bilar per definition bara är sådana som inbegriper en förbrännings-motor, som drivs av förbrännings-drivmedel (kol-väten). Att dessa avger många faktiska utsläpps-enheter, dessutom hälsovådligt i lokal närmiljö, är ovesentligt, så länge mängden är under den fabricerade gränsen för vad som klassificeras som miljöbil.
Ety, en definition kan ju inte ha fel, så länge stat, drivmedels-kartell och bil-etablisemang tjänar miljarder på den....
 
Glöm "Gröna" Bilister.
Dessa bakåtsträvare till natur- och hälso-mördare torde snarare heta Förbrännings Bilister !
Hela den existensiella grunden för GB förutsätter att bilar generellt sätt skräpar ner och förorenar, att någon form av utsläpp MÅSTE orginera från alla fordon, annars försvinner ju hela poängen med Gröna Bilister´s anledning till motiverad syselsättning och därmed avlöning/självbekräftelse. Får och kan inte GB bedömma och lista olika bilars "miljö-värde", upphör helt dess varande och existens, dom blir så TOTALT obehövliga.
Alltså........(logikens högtids-moment närmar sig...), innebär elbilens genombrott på förbrännings-bilens bekostnad, att GB inte längre får något att göra.., då ju elbilen är så maximalt grön (...) en bil kan vara..!
Därför - ironiskt nog...- kämpar så även elbilens rimligtvis största bundsförvant, Gröna Bilister, emot elbilen allt vad dom orkar och kan, bara för att själva självändamålsenligt kunna överleva, på folket och miljön/hälsans bekostnad......
-Inte gröna, men Svarta Bilister ! ! !
 

 
600 km räckvidd med en Audi A2.
2010-10-28
Jo du läste rätt, 600 km räckvidd !
 
Ännu ett icke-etablerat-bilföretag-elbils-projekt som piskar etablerade multi-miljardärs-bilföretagen, såväl de två svenska, med elbils-teknologi som ger 600 km räckvidd med en konverterad gammal Audi A2.., och alltjämt ojar och skruvar (förbrännings-)bil-etablisemanget sig över tillkortakommen (batteri-)teknologi som kan åstadkomma kommersiellt gångbara elbils-produkter, som först i ett par decenier ska testas, forskas och utvecklas på någon undanskymd obskyr liten test-anläggning innan tekniken är "klar"........................
 
Nä, Tesla gör det, enskilda konverterare (privat såväl kommersiellt) gör det, och nu alltså även ett projekt i Tyskland som slagit (officiellt?) världsrekord i räckvidd på en laddning för en "ordinär" elbil.
Men teknologiska kompetensen - och kanske framför allt; den styrande aktie-ledningens goda vilja - saknas FULLKOMLIGT i de två svenska bil-företagen, härav vårt lands fulländade efterblivenhet på området som hela världen strävar högintensivt efter - Elbilar..........
 
Det är tyska elbolaget Lekker Energie och batteri-tillverkaren DBM Energy (med tyskt statligt stöd) som satt ihop denna elektrifierade hög-bedrift - Lekker Mobil -, med batterier som kallas för KOLIBRI AlphaPolymer, sägs ha en 97 %:ig verkningsgrad (extremt låga i- och urladdnings-förluster), tåla 2500 i-/urladdningar (utan kapacitets-minskning...), ha över 300 ( ! ) Wh/kg och kunna snabbladdas på 6 minuter.
-Jösses !
Video:
 

 
Batterier i vinter-kyla.
2010-10-24
Elbilar i bitande vinter-kyla handlar ett Mittnytt-reportage i SVT om.
Huvudsakliga anledningen till den minskade körsträckan när det är kallt (minusgrader) beror på energi som tas från batterierna till uppvärmning av kupén.
Att montera en bio-bränsle-brännare torde lösa detta, samtidigt som batterierna är isolerade och hålls varma under körning via sin egna inre resistans och så håller en lagom arbetstemperatur, samt att vid laddning underhålls-värma batterierna/kupén via nät-anslutningen.
Video:
 

 
Nissan Leaf produceras nu på löpande band !
2010-10-23
Femtio tusen årliga Nissan Leaf är det nu möjligt att producera i den japanska fabriken som nyligen - historiskt - börjat tillverka världens första mass-volym-elbil i modern tid.
Ett tacksamt genombrott för mänsklighetens förnuft, miljö, hälsa och ekonomi!
Video:
 

 
Skynda på europeisk batteri-industri - det är bråttom !
2010-10-20
Tänk att det man säger hela tiden, och om och om igen måste tjata om här på Indux, det bekräftas stundtals av än den ena än den andra potentaten inom industrin och organisationer.
Läs nedan citat av Opel´s chef:
"I think Europe will lose its competitive edge unless we move fast to catch up on electric vehicle and battery technology." Reilly believes that European automakers must team up with governments to develop battery technology before Asia and the U.S. corner the market."
 
När den svenska/europeiska industrin flyttar mer och mer bort till Asien, försvinner inte bara reda arbetstillfällen, utan även de innovatörer, forskare och produktutvecklare som är förutsättningen för att kunna skapa nya arbetstillfällen och så förse arbetsmarknaden med "nytt blod", och så kunna konkurrera in i framtiden. För när inga nya produkter längre utvecklas i landet kommer heller inga nya arbetstilfällen att skapas. Till slut finns bara samhälls-administrativa yrken kvar, såsom infrastruktur och sjukvård, för sådant går (ännu...) inte att exportera från Asien...
 
Det är besynnerligt att ett land (som Sverige) inte har en framförhållande arbets-/industri-strategisk myndighet som ser bortom kortsiktligt aktie-ägande (självändamålsenlig avkastning), utan istället verkligen lägger fram starka (och i viss mån lagstadgade) rekomendationer, helt politiskt och industriellt opartiskt, så att en sådan självklar sak som att förbrännings-eran vilket ögonblick som hellst tar slut och måste ersättas med en ny energi-/transport-ordning - elfordon.
 
Vad är det för industri-"smarta" lösningar som presenterats på senaste tiden, och vad har dessa resulterat i ?
Ett företag i Gävle ska börja tillverka NiMH-batterier, rellativt kostsamma och med för lågt specifikt energiinnehåll (Wh/kg) för att någonsin ge elfordon adekvat räckvidd.
Likaså bly-batteri-företaget norr om Gbg som aldrig ens varit avsett för elfordon, med åtskilliga fådda statliga miljoner för att göra ett sämre batteri (räknat till specifikt energiinnehåll)...
Ytterligare ett "batteri"-företag norr om Gbg tillverkar inte själva cellerna (ursprungligen från Korea?), utan monterar bara ihop dessa i en låda med BMS, dessutom i en sådan liten skala att termen experiment-tillverkning snarare torde användes.
Kvar sedan länge finns i Orskarshamn tillverkning av stenålders- (och hyper-giftiga) Ni-Cd-batterier, en produkt endast avsedd/tillåten för stationära tillämpningar (såsom back-up-system).
 
Gemensamt för alla dessa svenska batteri-satsningar är ett fåtal arbetstillfällen på kort sikt, och absolut noll arbetstilfällen på lång sikt, ety (...) teknologin är HELBEDRÖVLIGT tillkortakommen ! Absolut inga elfordon som kan eller vill använda dessa svensk-producerade batterier, då avsevärt bättre och billiga batterier tillverkas i andra länder inom mycket kort.
Således ingen svensk batteri-industri, så ej heller några svenska arbetstillfällen, så ej heller någon svensk industri eller svenska forskare och produkt-utvecklare.
Sverige som industri-nation upphör.
 
Och vilka var det som fick oss dit hän. Det svenska etablisemanget, dess aktie-ägare och politiska klientel inavlat i viljelöst lyd-koppel. Alla de företag (dess ägare) som i hysterisk anda flyttade all produktion/utveckling utomlands för att spara löne-kostnader mm.
Vad ska det nu sparas på, när snart inga företag alls finns kvar.
Bara sälja ut landets sista företag och invänta den fullkomnade arbetslösheten...
Och lyckosamma svenska batteri-företag...
-Glöm det !
 

 
Gröna E20, Portugal och motioner ?!
2010-10-18
Politisk motion vill ha E20 till elbils-väg med utbyggd ladd-infrastruktur.
Denna "nyhet" omskrevs redan 2009-10-17 i artikel "Motioner om gröna bilar och vägar", men har blivit "aktuell" igen då en tidningen skrivit om saken.
Samtidigt som svenska (rellativt) tafatta försök görs att åstadkomma framsteg för elfordon-/ladd-infrastruktur (endast Green Highway som hittills faktiskt instalerat ett antal ladd-stationer mellan Trondheim och Östersund), gör andra mindre förväntade länder såsom Portugal stora framsteg. Redan 2011 (nästa år) kommer elbilar kunna köra kors och tvärs i landet då staten satsar på en dramatisk utbyggnad av ladd-stolpar för elbilar.
 
Sverige, kanske världens mest elektrifierade land (?), synes ironiskt nog bli akterseglat av ett annat mindre land, Portugal, där både värme och ljus finns i överflöd (och så tex helt undgår motor-värmar-uttag...), när nu redan nästa år 2011 landet kommer förses med ladd-uttag över allt så att elbilar kan köra obegränsat inom rikets gränser!
Alltså över allt inom landet Portugal kommer det finnas ladd-uttag, nästa år !
Närmare bestämt 1300 vanliga laddnings-stationer och 50 snabbladdningsstationer..!
-Nästa år !!!!
 
Under tiden här hemma Swedala tjabblas det om små enstaka lokala insatser här och var, en motion där, och en Green Highway där (naturligtvis i all ära!).
Till råga på "eländet" erbjuder Portugal dessutom 50.000 SEK till de 5000 första sålda elbilarna (inte biogas eller annat "miljö-bils-klassat" tjafs, per den svenska förbrännings-bil-industrins begärda definition...), inte bara till max 1000 "miljö-bilar (däribland konkurrerande förbrännings-bilar...) och med "bara" 40.000 SEK, med start först 2012, om två sega, eviga år........
 
För nej, i Portugal bedrivs en radikal Elfordons-politik !
För nej, i Sverige bestämmer den inhemska (förbrännings-)bil-industrin vad som ska satsas på (såsom bio-gas-mackar och syntet-diesel) inte den knä-hunds-lydiga etablisemangs-staten....
 

 
Elbils-seminarium i Gbg den 1/11.
2010-10-17
Elbils-seminarium i Gbg den 1:a November handlar om i princip fackets rädsla för att svensk bilindustri dör på grund av obefintlig elbils-satsning..! Att sprida denna opinions-bildning ut via "fotfolket" (arbetare och allmänhet) visar hur faktiskt prekär situationen är mellan långsiktligt tänkande samhället (fack, politiker, tjänstemän, organisationer) och bil-industrins aktie-ägare (kortsiktligt vinst-tänkande avkastnings-krav). Det saknas uppenbart direkt samförstånd mellan industri-ägare och samhället i frågan elbilar. Samhället ser långsiktligt (bortom förbränning), ägarna tänker endast ett par kvartals-rapporter i stöten...
 
Vad är då närmast till hands annat än att inbjuda allmänhet till seminarium, med frågetecken i oppinions-bildande syfte som frågar:
- "Elbilsracet i Europa har startat - är Sverige med på banan?"
- "Vad krävs för att gemene man ska börja köra elbil?"
- "Hur ser den europeiska elbilsmarknaden ut och vilken potential har den?"
- "Är EU redo för elbilar och hur snabbt kan det gå?"
- "Hur är förutsättningarna för svenska tillverkare i jämförelse med europeiska konkurrenter på elbilsområdet?"
- "Hur stor betydelse har den inhemska elbilsmarknaden för svenska tillverkare?"
- "Hur kan samordnad upphandling påverka elbilsutvecklingen?"
- "Hur ser svenska och europeiska fackföreningar på en möjlig elbilsomställning i termer av jobb och konkurrenskraft? "
- "Vilken betydelse kan elbilen komma att få på det lokala och regionala planet?"
 
Som vanligt är hela debatten och situationen bakvänd. Man frågar sig om, hur och varför elbilen är och skall någonting... Ett ständigt ifrågasättande om elbilens existens-berättigande eller inte, långt ute i marginalen...
Det är istället förbrännings-bilen som ska utsättas ett seminarium, typ:
"Förbrännings-bil-racet i Europa har slutat - är Sverige äntligen borta från förbrännings-banan?
 

 
Mitsubishi-PSA gör eldriven skåp-bil (?).
2010-10-16
Sajten Autoblogg spekulerar inte helt ologiskt att Mitsubishi gör ett ytterligare samarbete med PSA (Peugeot/Citroen), men denna gång lite tvärtom där PSA ställer sin Partner/Berlingo till förfogande (?), att bli byggd med Mitsubishi´s komponenter (i Frankrike), och bli så även en PSA-M-trio likt PSA fått sina emblem på Mitsubishi´s iMiEV (iOn och C-Zero).
Slutet på nästa år 2011 kommer produktionen igång, till priset (i Japan) ca 175.000 SEK inkl subventioner. Det lägre priset beror delvis på ett mindre batteri-paket (som ger 100 km räckvidd) vilket så också minskar det totala priset, jämfört med ett större batteri-paket som iMiEV-trion har (på 160 km räckvidd).
Beklämmande att den viktigaste komponenten i en elbil - batteriet - måste vara så orimligt dyr, men så blir det när man använder Lithium-konceptet istället för tex Zink-Luft som med samma vikt ger tredubbla räckvidden, dessutom till bara halva priset...
 
Rådande informations-brist utesluter inte att den kommande elbilen istället för PSA-Partner/Berlingo är en befintlig förbrännings-driven Mitsubishi Minicab Van (mini-skåpbil), som konverteras och får samma drivlina som iMiEV...?
 

 
Masters-examen på elbilar i Paris !
2010-10-13
Fransmän erhåller nu chansen till hög utbildning på elbilar, genom en Masters degree från ParisTech and the Renault Foundation.
Som vanligt ligger Frankrike ljusår före det svenska skolväsendet, tack vare Renault. På samma osmickrande sätt som sveriges bil-industri tvingar Sverige att ligga ljusår efter, genom idel förbrännings-utbildningar...
 

 
- EXTRA Politik-special (tyvärr...) -
Sorglig miljö-bils-politik...
2010-10-12
Det snackas om stora visioner i regeringens miljömässiga fordons-politik, att helt slopa fossila bränslen till år 2030. Men (...), ambitionen är uppenbart inte att radikalt införa elfordon istället för förbrännings-fordon, utan dessa ska till synes för evigt fortleva, ety (...) dessa går att fortsätta drivmedels-beskatta såsom nu vid drivmedels-pumpen (i form av bio-det-ena än bio-det-andra, etanol-tjafs hit och biodiesel-/biogas-slafs dit), samt att regeringen fortsatt håller den svenska fordons-industrin (industri-etablisemanget, aktieägare, anställdas val-röster) under armarna som så kan fortsätta tillverka sina reservdels- och service-krävande (därmed lönsamma) förbrännings-motorer, vilka regeringen - av någon ofantligt obegriplig anledning - latent vägrar inse dess horribla låga verkningsgrad (30 %), vilket bara det i sig borde ge en klar signal att samma mängd drivmedel istället nyttjat i ett el-kraft-värmevärk skulle ge mer än dubbla energi-verkningsgraden när elbilarna istället får el-ström-energin, ISTÄLLET FÖR ATT ELDA DEN TILL KRÅKORNA...!
 
Det går tydligen oerhört lätt att låta hela samhället tvingas anamma energisparande åtgärder såsom lysrör istället för glödlammpor, tjockare isolering vid husbyggnation, osv, åtgärder som totalt bleknar i miljö-/hälso-nytta jämfört med att införa elfordon istället för förbrännings-motorer (oavsett bio-drivmedel). Men det är - uppenbarligen - mer korrekt och självklart att tvinga ett helt samhälle ändra sig, än att tvinga ett fåtal industri-ägare att ändra inriktning och grund på sina produkter, från förbrännings-drift till eldrift...
 
Regeringens miljö- och klimat-politik är - primärt - inte vad den utger sig för att vara.
Regeringens huvudsakliga mål är att kortsiktligt tillgodose det svenska ledande ekonomiska industri-etablisemangets behov, och i kulisserna, -krav (på fortsatt ekonomisk avsättning, slit-o-släng status quo)!
Regeringen är en marjonett-docka i ledband till etablisemanget, utan avsikt att - primärt - tjäna de medborgare som framröstat och givit dem förtroende att styra landet i enlighet med utlovade val-löften...
 
Av någon anledning fungerar i detta nu, i denna vår (tillsynes, något bakvända) värld, det kommunistiska diktatur-Kina med sin odemokratiska totaläritet, mångfaldigt bättre än den svenska "super-demokratiska" människorätts-kämpande superteknologiska industri-nationen, eftersom (ety...) i Kina satsas det tusen gånger mer seriöst på elfordon och proaktiv lagstiftning med ekonomiska incitament för elfordon (i dag, i detta nu). Hur kan ett så "eftersatt" land som Kina fullkomligt mosa det svenska systemets oöverträffliga förträfflighet, med sitt odiskutabla miljö-tänk, livs-kvalitet och andra "hyper-civiliserade" självklarheter...
 
Är det kanske inte ett minimum-krav att varje medborgare i ett land har rätt att andas helt ren luft, i natur såväl stad..?
Att varje medborgare inte ska behöva utstå risken att drabbas av avgas-rellaterade lugn-sjukdommar..?
Att varje medborgare inte ska behöva lida ekonomiskt på grund av ett teknologiskt vidrigt och giftigt kartell-system kontrollerat av en liten girig klick industri-etablisemang..?
 
Vad är mest människo-rätts-vidrigt; att hindra sina medborgare föra en fri talan i en avgas-fri luft, eller ge dem talets frihet men tvinga i dem döds-bringande avgaser..........
-Pinsamt är knappt förnamnet...
 

 
Formel 3 racing-bilen Formulec EF01.
2010-10-06
Med sin elektriska drivlina, två Siemens-motorer, sticker Formulec EF01 iväg till 100 knyck på tre sekunder och toppar 250 km/h!
Video:
 

 
Tysk elbils-mässa i München 19:e Oktober.
2010-10-06
eCarTec heter en tysk elbils-mässa som startar den 19:e Oktober i München.
Huvudinriktningen synes vara underleverantörer/kring-industrin, men att säkerligen några elbilar också finns med.
På programmet:
- Electric Vehicles
- Energy & Infrastructure
- Energy Storage Technology
- Drive and Motor Technique
- Engineering and Subcontracting
- Finance
 

 
Försäljnings-prognos elbilar år 2015 - 1 miljon !
2010-10-05
Det finns ju ett svenskt bilföretag som starkt nedvärderar försäljnings-potentialen utav elbilar, i Sverige max 2000 (årliga?) exemplar av eventuellt kommande konverterade C30.
Kanske någon som kunde vidarebefodra nedan pdf-länk i vilken en rapport spår 1 miljon elbilar år 2015... Om fem år...
Fast företaget kanske bara läser interna rapporter från sina förbrännings-ingenjörer, och - skygglappat - struntar i verkligheten (!)...
 
I en Autoblogg-artikel framgår det dessutom purfärska upgifter om bilföretagets tids-ramar kring elfordon och deras pågående C30 i synnerhet, närmare bestämt en elbils-försäljning till 5 -10 % år 2020, att företaget medvetet satsar långsamt (utifrån just den egna - förbrännings-avkastnings-styrda - prognosen..?). Samtidigt uppmuntrar (kjesarens nya kläder...) de kineiska ägarna till elektrifiering. Så sant att Kina som nation satsar helhårt på elfordon, men kanske någon ville se just på dessa ägarnas procentuella elbils-satsning utifrån faktiskt satsade andelen (kontra förbränning) utveckling, räknat i reda miljarder SEK..?!
C30 kommer - ENBART - kunna leasas, till en total-kostnad ej under motsvarande förbrännings-bil (inräknat driftskostnaden). Antalet C30 max 100-talet.
 
Alltså för första gången officiellt belagt - "vi satsar medvetet långsamt med introduktionen av elbilar". Just det, det visste vi redan... Nu ska bara media också fås att förstå detta! Samt att politiker, lån- och bidragsgivare (forskningsbidrag etc) verkligen ska veta och förstå att det deras (våras, statliga) pengar går till, inte på långa vägar resulterar i en för innvånarna köpbar (mass-volym-producerad) elbil, förän tidigast 2020. Då är det lätt att motivera andra mer konkreta konstruktiva i tid bra mkt närmare initiativ som verkligen resulterar i elbilar på vägarna omgående, som tex rejäla subventioner till inköp av tex Nissan Leaf, Tesla Modell S och iMiEV-trion.
Inte inavlat hålla på och svåger-politiskt emellan (bilföretags-etablisemang och bidrags-bestämmande byråkrater/politiker) skyffla statliga forskning-pengar på 100 % garanterat icke elbils-resulterade gemäng. Det är bara för uppenbart dumt.
Men likväl denna svenska dummhet/inavel, kommer ofrånkomligt tex Nissan, Renault, Mitsubishi med flera, förse svenska medborgare med riktiga köpbara elbilar om redan ett par månader. Då när elbils-försäljning tar fart, försvinner samtidigt försäljningen av förbränings-bilar. Då har inaveln resulterat i sitt yttersta -Konkurs för svensk (förbränings-)bilindustri.
 

 
Ben Collins rattar Nissan Leaf i video.
2010-10-05
Någon som kan se ett mönster... Först uppstår det en skism mellan det populära engelska bilprogramet Top Gear och dess (för oss tittare, medvetet) hemliga/anonyma test-förare "The Stig", som visade sig vara en mycket känd tävlings-förare - Ben Collins.
"Stig" slutade på programet och frilansar nu som testförare åt tidningen The Sun, i vilken han provkört elbilen Nissan Leaf och blivit hyffsat imponerad, eller med hans egna ord:
"All in all, it is superbly balanced, with its weighty battery cells fitted into the chassis floor to help plant the vehicle to the road".
Minnesgoda läsare vet att Top Gear sågade Tesla Roadster jämns med fotknölarna i ett av sina program, i vilket inte "Stig" var testförare...
Kanske lite väl långsökt gissat, men kanske denna (förvisso underhållande...) anti-elbils-attityd hos Top Gear hjälpte "The Stig" att ta avstånd från sin dessinformativa uppdragsgivare (?).
Vilket som är det inspirerande att se ett förar-proffs köra runt i ett elfordon, som även enligt honom själv, är epokgörande.
Video:
 

 
Två miljarder SEK i ny kinesisk el-buss-fabrik !
2010-10-05
Eldrivna dubbeldäckare....!
Jo du läste rätt, nu ska det byggas ny buss-fabrik i Kina för 2 miljarder SEK, och där ska det tillverkas (trumvirvel...) eldrivna dubbeldäckare !
Företaget Zonda tillverkar redan andra eldrivna bussar av skilda slag, varav räckvidden i en modell uppges vara 500 km (jo du läste rätt, igen, -50 mil) !
Inte nog med att det satsas elfordons-friskt från den kinesiska fordons-industrin (i motsats till den svenska...), även staten skjuter till rejäla subventioner på upp till 500.000 SEK för tyngre eldrivna fordon över 10 m långa.
 

 
Tråd-elektrifierade vägar utesluter rejäla batterier ?
2010-10-05
Det skygglappade resonemanget kring elektrifiering av landets vägar (medelst frihängande ström-ledningar ovan fordonen, likt för tåg), utesluter till synes (för somliga debatörer/akademiker) helt möjligheten att istället/parallellt använda rejäla och kompetenta batterier som ger god räckvidd och drifts-ekonomi/laddnings-infrastruktur (tex via batteri-bytes-stationer eller elektrisk snabbladdning, förutsatt ett lokalt energi-buffrande system så att elnäten inte överbelastas).
 
Totalt sett är naturligtvis en tråd-elektrifiering av vägarna ett steg i rätt riktning (liksom induktions-teknik under vägarna, mm), eftersom fordonen (i synnerhet de diesel-bolmande lastbilarna) istället blir försedda med den elektriska drivlinan, vilken i sin tur är den bästa tänkbara, och vilken självklart förr eller senare kan anpassas för matning via ombordvarande batterier/bränslecell. Förvisso är tåget bättre oavsett i många aspekter (mindre energi-förbrukning per km tex), men eftersom lastbilar/bussar alltid kommer finnas omkring i trafiken, är det lika bra att i god tid elektrifiera dom, på så sett förberedda för när batteri-företagen kan leverera energitäta batterier (vilket står nära inför dörren!) och så ge den behövliga räckvidden.
 
Noteras skall att lastbils-schauförer lagstadgat måste ta reglbundna vilopauser, under vilken lastbilen den också kunde få förnyad elektrisk energi.
Samt icke förglömma att drifts-/service-/reparations-kostnaden för en förbrännings-lastbil är skyhög, tar säkerligen nästan hälften (?) av de kostnader slutkunden påläggs..!
En eldriven lastbil skulle således kunna konkurrera ut förbrännings-lastbilen på egna ekonomiska meriter. Allt som behövs är fler laddnings-ställen och bättre batterier.
 
Debaten ska alltså inte behöva ligga i hurtillvida lastbilen ska behöva ge vika för tåget eller inte.
Så länge transport-marknaden är öppen och demokratisk (utan karteller, industri-politiskt fiffel eller båg), kommer efterfrågan styras fritt utefter faktiska omständigheter; vad som är billigast och miljövänligast (osv). Lastbilen är som inte helt obekant oerhört smidig att nå slutkunden, det klarar inget tåg av idag. Lastbilen måste finnas, men den måste bli eldriven. Låt olika tekniska alternativ samverka och tävla i den naturliga kund-anpassningen (marknads-evolutionen).
Bäst service och bäst teknik vinner.
 
Eldrivna lastbilar och bussar är redan verklighet, finns att köpa rakt över disk, tex Smith, Proterra, EVI och Modec. Att inga svenska eldrivna (tyngre) elfordon finns beror på likväl uteblivna lönsamma eftermarknaden såsom personbilarna genererar cyniska inkomster på service-/reservdels-behovet (oljefilter osv).
 

 
335 statliga forsknings-miljoner i sjön...
2010-10-04
När de akademiska fanbärarna ska dela ut statliga forsknings-pengar till svensk fordons-industri i programmet FFI - Fordonsstrategisk Forskning och Innovation - då går anslagen till allt annat än det viktigaste -batterierna..! Detta trots att största delen av summan 335 miljoner SEK går till kategorin "electromobility", vari ett projekt fått 24 miljoner för att forska kring överförd elenergi mellan vägbana och elfordon... Föga överaskande suger ett visst Hisings-bilföretag åt sig nästan alla pengar, och så att säga styr forsknings-agendan på sina premisser och krav, varav - uppenbart - inga projekt är ämnade för bättre batterier...
Vi är inte längre förvånade, bara surt luttrade...
 

 
- EXTRA -
Öresundskraft ger stort elbils-seminarium i Helsing-borg !
2010-10-03
"Elbilen - framtiden är redan här", heter ett kostnadsfritt endags-seminarium i Helsingborg den 11:e November, och är ett led i Öresundskraft´s elbils-program Elektra. Är öppen även för allmänheten, dock med begränsat antal platser.
Anmälan senast 29:e Oktober till adressen i nedan länk.
 
Ett axplock ur det digra programet:
- "Batterierna i dag och i morgon", professor KTH.
- "Premiär för elbilspool Helsingborg", Move About.
- "Världscupen för elmotorcyklar", Morris Motorcycles Racing Team.
 
Som bonus utlovas en världsnyhet, en elbil med räckvidden 400 km och 295 kW "under huven"..! Kan ju bara gissa på något i stil med Tesla Modell S...
 
Platsen är Dunkers kulturhus, kl 9 - 16, och på invidliggande Sundstorget (i centrala Helsingborg) kommer cirka 10 elbilar samt elmotorcyklar finnas utställda, och kunna provsittas (mellan kl 16 - 17), däribland Nisan Leaf, Tesla Roadster och iMiEV-trion (Mitsubishi, Peugeot, Citroen).
-Ett seminarium så gnistrande spännande att väntan känns olidlig..!
 

Länkar:

evguide.nu

elbil.forum24.se

elbilsverige.se

elbilsnytt.com

elbilisten.se

 

elfir.se

evworld.com

freeenergynews.com

overunity.com

autobloggreen.com

austinev.org

nextenergynews.com

betterplace.com

visforvoltage.org

revengeoftheelectric

blogs.edmunds.com

alltommotor.se

bloggarna.se/webedit

24volt.eu

worldcarfans.com

plugsandcars.blogspot

 
Indux.se © 2010 • Privacy Policy • Terms Of Use