BRD RedShift MX.
2011-08-06
Motorcykel-tillverkaren BRD i San Fransisco/USA håller på för fullt med att färdigställa sina olika modeller - RedShift MX, RedShift SM, och RedShift PD - , där vikten börjar på cirka 113 kg, med en gemensam motor på 29 kW, samt batteri-paket på 5,2 kWh.
Ford Focus Electric till salu i Sverige om 8 månader..!
2011-08-06
Fords försäljnings-representant i Halmstad, sa under utställningen på Tall Shipp Race-festivalen nu i helgen att Focus-modellen kommer finnas tillgänglig den svenska marknaden i en batteri-version om 8 månader (sålunda i April 2012)...! Pris (eller tvångs-leasing ?) tillika volym-tilldelning okänt, heller inga datablad för stunden, än mindre några upplysningar på Ford sveriges hemsida.., så osvuret får väl vara bäst, men en stor, och tacksam, dag trotts allt då detta sker (även om modellen är en konvertering, det vill säga ej genuin elbil)..!
Stämmer preliminära data från tidigare äldre pressklipp, har Focus EV 23 kWh batterier som ger räckvidden 160 km.
Uppdatering 2011-08-10:
Batteri-Focusen har premiär i Kalifornien mot slutet av året, men kommer senare till våren nästa år säljas till övriga marknader. Mer, men sparsam.., information om bilen finns det, men bara på den amerikanska Ford-sajten (se nedan).
Prislapp (i USA) cirka 200.000 SEK.
Rimac Concept One - 800 kW "under huven"...!
2011-08-06
Det måste vara pinsamt för den etablerade stora bilindustrin, när mängder av små nya aktörer med hjälp av befintliga komponenter ("från hyllan") på nolltid med blygsamma resurser sätter ihop elbils-konstruktioner med hissnande prestanda..!
En biltillverkare idag är nämligen inte "en" tillverkare, utan består av hundratals underleverantörer som alla är specialiserade på sitt område (strålkastare, instrumentering osv).
Vad som däremot oftast konstrueras och tillverkas inom företaget är drivlinan, förbrännings-motor och växel-låda, dessa är "kärn-områden" i företaget.
Men eftersom varje befintligt bil-företag håller fast vid sin "själ" (företagets kärna), tillåts inga (betydande, genomgripande) förändringar göras, framförallt just inte på själva (förbrännings-)drivlinan.
Och vad händer......
Ta nu senaste förbrännings-dräparen, från kroatiska Rimac Automobili, med nya bilen Concept One (trots namnet avsedd att serieproduceras) som har 4 (permanent-magnet-)elmotorer på sammanlagt 800 kW (1088 hk för sinnesklena...), 3800 Nm, gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder och toppar 305 km/h, med ett batteri-paket på hela 92 kWh (räckvidd ej angiven, men teoretiskt ca 600 km, förutsatt 1,5 kWh/10 km) !
Okej, detta fordon lär kosta många års-löner, men jösses vilken rymdraket..!
Enligt försläpta bilder (teasers, där bilen är täckt med ett lätt genomskinligt skynke...) är fordonet en två-sitsig superbil (super sport bil, modell Koenigsegg).
Mer godis kommer släppas när hela härligheten visas upp på kommande Frankfurt-mässan 15 September (om 39 dagar...)
Som kroaterna i filmen nedan säger (när dom förnedrat Porche och Tesla Roadster på racing-banan); -"Sorry Tesla Roadster, Nikola Tesla is born here"!
Skulle kunna lägga till; -"Sorry förbrännings-fundamentalister, äckel-hybrider är ute innan dom ens är inne"!
Avfalls-Pyramiden - På grund av Planlagt Slöseri.
2011-08-02
En historiskt viktig dokumentär kan ses i nedan länk!
Alla känner vi ju till så kallade pyramid-spel, där någon i slutändan automatiskt alltid förlorar satsat kapital. Nu finns det ett rellativt nytt cyniskt pyramid-spel, och det går ut på att bli av med västvärldens uttjänta produkter, dumpa dessa där det kostar minst, och det råkar inte helt förvånande vara på en fattig kontinent -i Afrika.
Mycket av all elektronik och hushålls-produkter som medvetet i väst har producerats för att planlagt tidigt sluta fungera (se nedan skrämmande reportage-video) och så tvinga fram fortsatt självändamålsenlig konsumtion, måste i slutändan ta vägen någonstans, och belastar så miljö och hälsa både i direkt led (mer energi och råvaror vid själva produktionen) som indirekt då dessa mer-varor ska "försvinna från marknaden", "gå upp i rök" så att säga.., vilket bokstavligt talat sker i just Afrika.
Kommer här så osökt in på så kallade äckel-hybrider, dessa bilar med två (2) drivlinor, dels den gamla förbrännings-drivlinan och dels den nya elektriska, vilket innebär dubbelt så mycket energi och material-behov mot om vore bilen helt eldriven, kvarstår ju även allt kostsamt miljö-belastande service-behov som olje-byte med mera.
Till "fördel" med två drivlinor är ju fortsatt minst lika mycket intäkter för Stat, bil- och olje-industrin, härav, som endaste orsak (ingen annan!), upplever äckel-hybrid-marknaden just nu ett uppsving...
Men.., när redan idag tre kommersiella elbilar finns med över 300 km i räckvidd (och bättre batterier inom kort är lika säkert som "Moore's law"), vari står då verkligen nyttan med förbrännings-drivlina i bilen som så ska råda bot på det av bil-industrin fabricerade "range anxiety"-fenomenet (eller fritt översatt; greed anxiety-illusion)......
Ju fortare och hämningslösare färden går från förbränning till elbilar, desto fortare sker förbättringen för miljö och hälsa, något som i pengar är ovärdeligt!
Vem eller vad har så obegripligt svårt att förstå och acceptera detta ?
IEEE USA håller konferens om elfordon.
2011-07-30
Den 4 till 8 Mars nästa år 2012 hålls elfordons-konferensen - 2012 IEEE International Electric Vehicle Conference, TD Conference Center and Clemson University International Center for Automotive Research Greenville, South Carolina USA.
200 BYD-bussar och 300 e6 till Shenzhen !
2011-07-29
Skulle vara såååååå intressant att veta hur tankarna (inte?) snurrar i förbrännings-fundamentalisternas huvuden i en förbrännings-motor-fabrik, på "utvecklings"-avdelningarna, monterings-bandet, ekonomi-sektionen med mera, när nu BYD stoltserar med ytterligare en fådd jätte-beställning på hela 200 bussar eBUS-12 och 300 personbilar e6, med... (gissa vad!) -elmotorer och batterier enbart, inte en endaste förbrännings-skit så långt ögat når !!!!!!
Över 10.000 sålda Nissan Leaf !
2011-07-27
Ännu en imponerande drömgräns passerad i och med Nissan´s 10.100 sålda exemplar av Leaf !
Egentligen inte så mycket mer att konstatera, än grattis till framgången Nissan!
Må alla elbils-tillverkare frodas och vinna ändlös framgång, på förbrännings-bilarnas bekostnad !!!!!!!!!!!!
Fast vänta lite, det finns ju svenska så kallade "bil-företag" som testar och leasar ut några (6, 7 stycken...) konverterade elbilar, ska inte dom också ha beröm..???????
Och vänta lite, om nu det redan säljs så många kopiösa mängder elbilar runt om i världen, varför ska det då testas och "undersökas", hur (svenska) marknaden och användare interagerar med elbilen, hur elnäten klarar sig och så vidare, det finns ju VERKLIGEN så mycket man kan utreda och testa, i absurdum, om man bara vill, innerst, innerst inne, i det förbrännings-skadade cyniska psyket hos "brum-brum-lekande" omogna perveterade , och så kallade, bil-"direktörer".....................
Korrumperad svensk miljö-teknik - enl WWF.
2011-07-25
En rapport från WWF i Holland, redovisar i tabell olika länders förmåga att inte bara forska och uppfinna ny miljö-teknik, utan också hur dessa bedrifter omsätts ut i praktiken, det vill säga blir sålda till industrin och företag som gör kommersiell handling av all nyvunnen och viktig kunskap, och gissa hur väl Sverige artar sig där?
Jo vi kommer på en hedrande (...?) 21:a plats, efter länder som Indien och Grekland (inget ont om dessa, men Clean High-Tech är inte direkt deras synonym).
Som jämförelse kommer våra "lille-brors-grann-länder" Danmark på 1:a plats, och Finland på 5:e...
Så då spekuleras det naturligtvis varför Sverige är så faktiskt dålig på att realisera sin hög-teknologiska miljö-kunskap, ut till verkligheten.., jo just det, ut till den etablisemangs-styrda verkligheten, med stora industri-drakar som så styr vad som ska satsas på och få släppas fram till konsumenter (elbilar är ju ett klassiskt exempel på vad som inte får släppas igenom...).
Sverige är kort och gott kontrollerat av en liten penga- och makt-elit, som bara tillåter satsa på vad som genererar mest intäkter, inte på vad som är teknologiskt självklart...
Inget nytt så sett, men nu har vi det verkligen svart på vitt !
Sverige; på första plats i att vara miljö-bred i käften (lova brett, hålla tunt), men på ynkliga/patetiska 21:a plats i verkligheten...!
Ingen medalj där heller inte...
Tysk sol-el på GW-karta.
2011-07-24
En snygg interaktiv grafisk karta över Tyskland visar rådande el-produktion (teoretiskt förmodade/interpolerade, utifrån en mindre del faktisk mätning) från landets alla solceller ut på det allmänna elnätet (liknande grafiken över den aktuella danska vindkraft-produktionen)!
Det går i länken nedan också välja tidigare dagar och se hur produktionen då förlöpte under dagen, beroende på dels vädret och dels i området instalerad mängd effekt.
Ett mycket smart och illustrativt drag som sätter den förnybara el-produktionen i ett större och mer viktigt perspektiv, med siffor som ibland (riktigt soliga dagar) får vanlig kärnkraft att nästan blekna, eller vad sägs om 18 GW installerade solceller, jämfört med till exempel svenska Ringhals 1 som genererar 0,8 GW (förvisso dygnet runt). Solcells-energi som är i klass med kärnkraft indikerar tydligt att den förnybara energin redan passerat marginell småskalighet, den är nu en av huvud-pelarna i tysk el-produktion.
Diesel-rök inte hälsosamt....?????
-What the f-k !!!!!
2011-07-24
Egentligen helt över-tjatat hur ohälsosamt förbrännings-avgaser är, med den ena efter den andra vetenskapliga rapporten som belyser skiten med ofoget, nu senast att nano-partiklarna orsakar hjärt-problem, vilket vi människor redan visste för att det så banalt stinker skitigt gift om avgas-rök... men visst, varför inte en rapport till som talar om hur dumma vi (förbrännings-)människor är...
Dessa rapporter är ju för förbrännings-industrin dock bara en liten marginell utmaning, lite betald miljö-proppaganda och några tekniska "hyper-innovationer" som "löser problemet", så går allt på i sedvanlig lunk, och med sedvanliga groteska förtjänster, på människans, naturens och hälsans bekostnad...
Synd bara, att avgaserna inte gjorde samma direkta negativa påverkan på aktie-ägarnas och förbrännings-maffians egna stora feta bank-konton, då hade nog ett ramaskri ekat över världens industri-magnater, som på tre sekunder köpt och lobbat igenom regel- och drivline-krav som till 100 % stoppar avgaser och förbrännings-rellaterade produkter.., konstigt hur världen ändå fungerar....(?)....
Nåväl, de blek-feta direktörerna kanske har/får barn och barn-barn som drabbas avgas-rellaterat så småningom, känns nog inte lika roligt och så värst klokt då med penning-galen profit framför förnuft, men sent - och i detta fallet; aldeless förgäves - ska ju alltid syndarna vakna...
Som bekant i Sverige har ju diesel-flottan ökat dramatiskt senaste tiden...
Dock ingen lika stor satsning och efterfrågan på elfordon, från den svenska marknaden.
Har bil-industrin bestämt sig, och gjort invensteringar som ska avskrivas, ja då är det bara att snällt vänta i två decenier och under tiden gasas ihjäl av diesel-röken, innan några elbilar får beträda den svenska marknaden.
Vore det inte för bland annat Mitsubishi´s, Nissan/Renault´s och Tesla Motors nu säljande elbilar, hade vi förmodligen fått vänta i 30 år till innan något faktiskt serie-producerat hamnat på de svenska vägarna.
Inte mycket att tacka den svenska bil-/buss-/lastbils-industrin för, annat än möjligtvis lung-, hjärt- och hjärn-sjukdommar (se tidigare nedan)...
"Tack" Kolvo, "tack" SAAB !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Norden Energy and Transport - Nordiskt elfordons-projekt.
2011-07-24
Allting ska ju vara eldrivet numera, så även fraktfartyg.
Delvis därför har ett nordiskt projekt initierats - Norden Energy and Transport - för att undersöka möjligheter och förutsätningar kring detta transport-slag som idag står för avsevärda förorenings-utsläpp, och med tiden liksom allt annat som drivs av allt mer dyrare och sällsynt kol-väte-bränsle, olönsammare och dyrare gods-trafik.
På den svenska sidan finns inte helt oväntat CTH´s marina sektion med.
Med och stödjer/finansierar (?) projektet är Energimyndigheten och Trafikverket.
Going-Electric - Europe.
2011-07-24
Europeisk elfordons-organisation - Going-Electric - med bas i Beligen.
DRIVE - Kaliforniens nya miljö-portal.
2011-07-24
Har ni hört talas om något svenskt statligt organ eller Landsting som gjort iordning en sajt enkom för elfordon, energi och miljöriktiga transporter...?
Nej, trodde inte det!
I Kaliforninen däremot, där sjuder det av krafter som kämpar för detta uppenbara, nu senast med sajten DRIVE från California Energy Commision.
På samma sätt Staten i USA släpar efter i lagstiftning och incitament, tar amerikanska delstater eget initiativ för att påskynda det självklara, till exempel genom att i Kalifornien lagstadga att i delstaten säljande bilföretag har en viss minimum-andel elbilar (ZEV), så som den tidigare berömda men av bil-industrin motarbetade och stoppade lagen CARB-Clean Air Act, vilken nu i nytt utförande (ZEV) motarbetas lika galet cyniskt av bil-industrin, igen................
25.000 sålda Mitsubishi iMiEV 2011 !
2011-07-24
Mitsubishi säljer elbilar som aldrig förr, var ju först ut i världen med en masstillverkad kommersiell modell, och nu anges antalet sålda bli hela 25.000 exemplar (förmodligen mestadels iMiEV) innan årets slut (2011).
2014, om tre år, efter 70.000 sålda elbilar, uppskattas försäljningen gå med vinst.
Hörde ni det, aktie-kapitalister och övriga profitörer - tjäna pengar på elbilar, låter det inte riktigt roligt.....!!!!!
Privatimportera Nissan Leaf ? !
2011-07-21
Sitter du just på nålar och undrar när det - äntligen - ska gå att köpa en Nissan Leaf i Sverige..?
Då kan alternativet vara att privatimportera hem en från till exempel USA, där den billigaste på bil-sajten Cars.com/Grubbs Nissan just nu kostar 232.000 SEK, eller 35.574 USD (plus frakt, tull, moms och registrerings-besiktning). Enligt kunniga i bil-import-branschen är kostnaderna för en import mellan 15.000 och 30.000 SEK, beroende på hur mycket jobb man själv lägger ner.
Så (cirka) mellan 315.000 och 330.000 SEK för en ny Leaf, hemma i garaget, besiktigad och klar !
Kan man hålla sig till November räcker det med att åka över sundet till Danmark, där en Leaf då kommer finnas i bil-hallen för cirka 355.000 SEK, och då ingår den danska accis-/registrerings-avgifts-befrielsen för elbilar, som motsvarar cirka 130.000 SEK i en slags Miljöbils-premie.., något för de svenska beslutsfattare att bita i, och försöka matcha.........
Tyska test-projekt.
2011-07-19
Tyska BMW och Audi är i farten med diverse prototyp- och test-serier av elbilar, varav ActiveE baserad (konverterad) utifrån BMW´s 1-Serie. Ett tusental exemplar ska tillverkas och leasas ut runt om i världen för cirka 3000 SEK i månaden under två år, går alltså inte att köpa och äga rakt av, utan ska förmodligen (?) återkallas för senare destruktion.
Också på gång är Audi´s "test-åsna" A3 e-Tron även den ett konverterings-bygge, med sin klassiska stora feta förbrännings-grill i fronten och de gamla analoga tank-mätar-instrumenten omgjorda till batteri-mätare...
Lite billigt, lite fattigt, lite omotiverat och ogenuint elbil.
Det märks tydligt vilka bil-märken som ligger efter i elbils-utvecklingen, alla dessa halvhjärtade förbrännings-baserade konverteringar, liksom våra "svenska" bil-märken, åratal efter till exempel Mitsubishi och Renault/Nissan.
Uppdatering.
Hittade så priset, 7 miljoner SEK, för Suncat 46.
Solyndra - tubformade solceller !
2011-07-18
Okej, ni trodde solceller bara kunde vara platta (liksom Jorden en gång i tiden...)?
Nix!
Varför inte tubformade solceller...!?
Jodå, det finns, och tillverkas av ett amerikanskt Kalifornia-företag som heter Solyndra.
Flera fördelar uppges gentemot den vanliga platta strukturen, varav en är att även det diffusa/reflekterade ljuset (till och med bakifrån solpanelen) kan tillvaratas.
Om ni nu också trodde att dessa tubformade solceller utgör endast en liten marginell obetydlig nisch..., tänk igen och läs nedan pressrelase där en 3 MW-anläggning i Belgien nyss instalerats, med 17.000 sol-tubs-moduler på en yta av 34.000 m2 som årligen genererar 2400 MWh..!
Själva solcellen är en tunnfilms-variant av CIGS (copper indium gallium diselenide), som har en verkningsgrad på cirka 10 % (mot cirka 16 % för "vanliga" kisel-skivor, vilka dock är dyrare). En modul ger 210 W (peak), max 95 V och 2,2 A, med måttet cirka 2 x1 m (det vill säga 2 m2).
Pris i USA 4400 SEK, plus frakt och moms.
Zero Emission Motoring.
2011-07-18
I samma takt som folk kommer till insikt om elfordonens förträfflighet, dyker också nya sajter upp som bara handlar om eldrivna transporter, nu senast i raden (nåja, slutet på förra året...) Zero Emission Motoring, med samma grundare som ligger bakom världens största (?) kamera-sajt - dpreview (Digital Photography Review).
Nyheter och recensioner om elfordon och rellaterad teknik i mängder.
Förmodligen världens mest utförliga och snygga Tesla-Roadster-recension också, mycket läsvärt!
- EXTRA -
Snabbtågs-skandalen rullar vidare !
"Huvudstads-snabbtåg".......!?
2011-07-14
Nu är det plötsligt frågan om en "Huvudstads-satsning".., på snabbtåg mellan Skandinaviens huvudstäder, när "Riks-blaskan" nr 1 ("Skräpbladet", med licens att styra den svenska nyhets-vinklingen, vad som är rätt eller fel, eller vad som ligger centralt och är nationellt viktigt eller inte...) skriver om att "kineser vill bygga höghastighetsbanor" i Norden...
Det är väl ändå ett gigantiskt gissel för den svenska "huvudstaden" (i politisk byråkrati och psykopatiskt centraliserings-överförmynderi; -ja!) att nu Norge och Oslo vill ha en fungerande RIKTIG infrastruktur ner till kontinenten som dels inte är flyg-bunden, dels inte ska behöva kontrolleras och bestämmas av Öst-Zverige.
Nu vill norrmännen sålunda - ISTÄLLET - liera sig projekt-industriellt med de direkt berörda regionerna längs den geografiskt uppenbara sträckan Götadalen, och den går INTE via någon liten obskyr byhåla i Öst-Zverige..!
Götadalen - en region med idag medeltida efterblivna infödingar, enligt vissa beslutande makt-psykopater...
Det är nämligen på så vis, att Norge rent industriellt kan bygga sin egen kommersiella "Järnväg" rakt genom den del av Zverige som det passar dom, för det är ytterst varje enskillt Län och varje enskild Kommun som avgör var och hur ett projekt får beröra regionen. Så länge mark är privat eller kommunal går den att bebygga hellt utan veto från central-styrningen i den östra lands-ändan av "nationen" Zverige. Om "järnvägen" görs som Monorail hängandes i luften behövs knappt mark-inlösen heller...
Norrmän, Götar, Skåningar, Europer och Danskar kan alltså åka i 300 km/h rätt genom Götadalen, fram och tillbaka, utan att Öst-etablisemanget har ett jota med saken att göra !
Denna av rang imponerande tänkta infrastruktur-satsning går längs hela den zvenska Västkusten.
Den har INTE minsta behov av att gå en milimeter öster om Götadalen, och vad händer då; -jo, den zvenska "huvudstaden" framstår så plötsligt som perifier, obskyr och avsides.., och sådant kommer ALDRIG tillåtas ske i detta central-komunistiskt tvångs-styrda land!
Ett frodandes Väst- och Syd-Zverige - på naturligtvis bekostnad av allt lidande stackars infrastrukturellt "fattigt" folk i den östra delen - är lika syndigt och "sjukt" som att inte-"tro" i den fundamentalistiska religions-kyrkan...!
Glöm att det någonsin blir hyper-modernt höghastighetståg i Syd-/Väst-Zverige!
Detta kommer ALDRIG att ske!
-ICKE !
Citerar rakt av nedan:
" Initiativet till att försöka genomdriva den nya skandinaviska höghastighetslinjen kommer från Norge.
– Detta är ett politiskt spel och trycket måste komma från Norge. Regionala krafter i Sverige är för en utbyggnad. Skulle Oslo och Gbg säga ja blir det svårt för Sthlm att säga nej, säger Knut Halvorsen på Oslo Teknopol. "
Att det ens kan få vara tillåtet att tänka (politiskt) "spel" kring infrastruktur-satsningar i Zverige torde vara kriminellt !
Saker och ting ska naturligtvis byggas på faktiska underlag, inte på vilken grad av mindervärdeskomplex makt-galna Öst-Zverige råkar erhålla när "nationen" satsar mer och större på andra delar än därifrån "makten" självt orginerar.....
Så nu vet ni; den zvenska Öst-"makten" kommer garanterat bråka, stöta och försena in i absurdum detta för Väst- och Syd-Zverige (samt inte minst hela Norge och Danmark) infrastrukturella jätteviktiga industri-projekt !
-Visst är man glad att vara ryss.., förlåt; "zvensk"..................
Också föga förvånande obefintlig medie-bevakning i Statens propaganda-apparat SVT.
Inte så konstigt, inga medie-styrande i Öst-Zverige känner ju till denna information, då alla så väl lyckas förtränga och ignorera den som ett nationellt onyhetsvärde, vilken vidare om riks-känd kan orsaka än mer allmän kännedom om det politiska makt-förtycket och därtill leda till än mer "nationell" skada (politiskt och makt-ekonomiskt för det Öst-zvenska etablisemanget).
Det nationen inte vet kan den inte bråka om...............
Sann komunistisk medie-strategi..............
Centralstyrd, "demokratiskt" facistiskt, naturligtvis.............
Men gissa vad som dyker upp på SVT om man söker ordet snabbtåg, jo ett inslag (från förra året...) om hur viktigt det är med "Ost-länken".., hur infrsatrukturministern slingrar på sig och säger att inget händer före 2020, att allt har med pengar att göra...............
-Pengar (i form av fysiska invensteringar).........................??????
Oavsett stenrika olje-nationen Norge står för varenda krona i detta bygge genom Väst-Zverige eller inte, kommer det från zvenskt central-byråkratiskt håll påhittas tusen olika anledningar att stoppa projektet, just för att det inte huvudsakligen gynnar Öst-Zverige.....!
"Kostsamma" (invensterings-)pengar är bara ett makt-politiskt svepskäl, det är den politiska central-makts-förlusten som svider mest, och att Väst-Zverige indirekt, per geografiskt egna meriter, bygger upp sitt ekonomiska och sociala välstånd, samt BNP, i högre rellativ utsträckning än den östra lands-ändan, som är det egentliga huvudstads-komplexet.....!
En huvudstad måste ALLTID vara och förbli huvudstad på alla områden, rent j-a självändamålsenligt, om så ett illa dolt krig ska föras i form av bromsade och förstörda industri-/infrastruktur-satsningar som så annars hade gett förutsättningar för ett frodandes blomstrande ytterligare samhälls-liv, all konkurrens inom "landet" måste hållas i schack, och alltid vara numeriskt (befolkningsmässigt), ekonomiskt, socialt, och kulturellt i underläge.
För det är så ett land "styrs", genom kontroll och sönder-härskning...............................
SVT Väst och Väst-Nytt har inte ens nämnt pågående snabbtågs-skandal, hur det bromsas mot snabbtåg med näbbar och klor...
Denna nyhets-oskicklighet och relevans-oförstånd som begåvar "vårt" public service, med mottot; sist med det viktigaste, tack vare ett gäng journalistiskt köpta ynkryggade femtekolonnare till Öst-etablisemangs-r-v-slickande knähundar som per order sprider "rätt" nyheter i informations-förtryckets tjänst, påminner om ren kommunistisk diktatur-facism !...
-Så skamligt, så vedervärdigt styggt, och så makalöst inkompetent!
Hyper-klen Yamaha EC-03...
2011-07-14
EC-03 heter Yamaha´s första och senaste "bidrag" till fronten med kommersiella el-scootrar, ett extremt klent och under-dimensionerat ekipage som inte alls står i paritet med jätte-företagets övriga modell-program av potenta resurs-starka två-hjulingar, på exakt samma sätt som Honda nyss (till synes -motvilligt) prånglat ut på marknaden (EV-Neo), ett fordon med så knappa resurser att det gränsar till medveten skymf !
Alla andra fabrikanter - av ICKE stor-etablisemangs-slag - gör jättelyckade fordon som klarar höga hastigheter och långa räckvidder, men inte de stora etablerade jätte-företagen, de ska enligt en mystisk strategi göra sämsta möjliga prestanda-fordon -drivna av el, som om vore de leksaker och INTE att förväxla med företagens utbud - och framförallt; -rykte!!! - av värsta super-hojarna med gift-rykande ris-kokare under ramen........
Nej, Yamaha, det är cyniskt tarvligt och fegt, och hoppas er, liksom Honda´s, försäljning av stinkande "ris-kokare" dalar rejält !
Kanske det mest tragiska dock, att inte ens på Yamaha´s egna sajt finns ett ord om räckvidden, en indikation så väl som någon att här (bland märkvärdiga bolags-direktör med högsta behov av "riktiga" potens-förlängare, drivna av "riktiga" förbrännings-drivlinor) bryr vi oss inte om det viktigaste...
Motorn är däremot på "hissnande" (...) 580 W (eller enligt det medeltida 1900-tals-språket; cirka 0,78 hk) nominellt (lika mycket som en vältränad cyklist förmår trampa ut i pedalerna...).
Och ger 9,6 Nm vid 280 v/m...
-WOOOOAW !
-I sann trimmad Yamaha-turbo-anda......
Pipistrel - upp i det blå med Tor..!
2011-07-13
Segelflygplanet Taurus Electro G2 från Slovenska Pipistrel är nu i kommersiell produktion.
40 kW elmotor (vikt 11 kg) tillsammans med 42 eller 59 kg batterier, driver det 15 m breda och 450 kg tunga planet upp i luften. Prislapp cirka 800.000 SEK.
Enligt konceptet Flying For Free har Pipistrel utvecklat en släpkärra - Solar Trailer - med solceller och batterier (3 kWh), som på 5 timmar laddar upp planet igen.
Företaget har även ett 4-sitsigt (!) plan kallat Panthera på gång, med 145 kW motor och räckvidden 400 km ! Planet är 11 m brett, väger 1200 kg (max, vid start) och har en march-hastighet på 220 km/h. Prisläge runt 2,5 miljoner SEK.
Ett för el-flygplan anpassat instrument - ESYS-MAN cockpit interface instrument - framtaget av LXNAV, Pipistrel och LZ design, visar bland annat kW motor-effekt och batteri-kapacitet.
Förmodligen världens första i sitt slag!?
Effektiva motorer från Sineton.
2011-07-13
Slovenska företaget Sineton utvecklar effektiva motorer för flygplanet Pipistrel Taurus Electro
e-Genius - nytt flygrekord !
2011-07-13
Tyskt universitet har skruvat ihop ett segelflygplan - e-Genius - som slagit rekord genom att flyga fortast en längre sträcka, närmare bestämt cirka 340 km i 160 km/h -nonstopp (2 timmars flygtid) !
För uppgiften stod ett batteripaket på 56 kWh och en elmotor på 60 kW, alltsammans monterat i ett 17 m brett 2-sitsigt segelflygplan med startvikten 850 kg.
EV Adapt i medie-skugga - trots ny Ford KA EV?
2011-07-10
Ford KA görs numera i en konverterad el-version av EV Adapt, i alla fall enligt en drygt halvår gammal pressrelease..!?
Detta är ju smått sensationellt, bara inte bilen i sig, utan kanske snarare den obefintliga medie-rapporteringen därom, alltså; en helt ny elbil på den svenska marknaden.., -och inte ett knyst i media, eller ens i de fåtal svenska/nordiska elfordons-sajterna........!
Lite oroväckande tyst på deras egna nyhets-front också tyvärr, senaste artikeln November förra året... Och inget ord om dom i dags-pressen, finns nästan inget om Ford KA att hitta, eller ens annat nytt från EV Adapt. -Vad händer där?
Verkar som att samma drivlina ska användas i KA som sitter i 500EV.
Ligger ju i linje med "outsourcade"/licensierade Ford-modeller, likt Transit Connect tillverkade (eller snarare ombyggda/konverterade) av Azure Dynamics i USA.
Ett småfullt sett av Ford att snabbt köpa sig miljö-status (ni minns kanske konkurs-hotet för inte så länge sedan, där statligt lån krävde miljö-bilar..? -Nähe!) och samtidigt låta en annan firma ta smällen om/när något går elbils-medialt snett...
4000 sålda Leaf i USA, norska priset 300.000 SEK.
2011-07-09
När Nissan Leaf släpps i Norge snart till hösten kommer den kosta cirka 300.000 SEK (innan eventuella subventioner?), ett pris som är rejält under det tidigare utannonserade svenska priset på 360.000 SEK. Batteri-paketet erhåller dock bara 5 års garanti, eller 100.000 km (20.000 km om året).
Frågan är vad som hänt den svenska lansering (utsatt till "sommaren" -11) och till vilket nytt pris de må vara?
För varför ska norrmännen få billigare bil än vi svenskar?
Samtidigt presenteras försäljnings-statistik för Leaf i USA om över 4000 sålda exemplar.
I Sverige krängde SAAB, förvisso ett företag i (ständig...) kris, bara drygt 3000 bilar under samma period, som mått på elbilens genomslags-kraft, i synnerhet då bara ett fåtal av USAs alla stater ännu introducerat Leaf där. Nissan uppger att 350.000 personer anmält intresse att köpa bilen Leaf.
Undrar hur många som anmält intresse att köpa någon svensk-tillverkad förbränningsbil.............?
Turkisk elbils-agentur för BYD
2011-07-09
Nästa år sägs BYD e6 lanseras i Europa och Turkiet, där turkiska BD Otomotiv är elbils-agentur för BYD i landet.
Vad som markant skiljer BYDs elbil från alla andra (borträknat Tesla Roadster och Modell S) är räckvidden på 300 km, i princip det dubbla mot både till exempel Mitsubishi-skaran och Nissan Leaf.
BYD e6 är elbilen som (tack vare sin räckvidd) knäcker all argumentation för så kallade äckel-hybrider, för frågan är ju; hur ofta behöver en bil gå längre än 300 km - PRECIS ! - då (dessa tre gånger om året) tar man tåg eller flyg istället!
Spansk Miljöbils-premie även för svenskar ?
2011-07-09
Medan den svenska regeringen fortfarande -skatte-giriskt byråkratiskt - sjukligt velar om Miljöbils-premien beskaffenhet, kanske det likväl redan nu finns möjlighet för svenskar att köpa sin elbil i Spanien och därigenom erhålla deras premie på cirka 63.000 SEK. Många svenska seniorer bosätter/skriver sig i Spanien av skatte-och klimat-skäl, frågan är om ens elbils-köparen behöver vara spansk medborgare för att få premien?
Annars är det ju bara att åka ner, gå in i bilhallen som den europeiska medborgare vi är och beställa en elbil, åka "hem" (motvilligt) och be den svenska regeringen flyga och fara...!
Och som sagt vad, medan Sverige fortfarande kriminellt släpar benen efter sig och motarbetar elbilar, är det tredje året i rad som Spanien har sin Miljöbils-pemie aktiv, med 1800 sålda elbilar och 450.000 Liter cancer-benzen-kol-väte-hyper-gift mindre förbrukat därtill (skulle motsvara cirka 3 miljoner SEK i uteblivna skatte-intäkter för den svenska Staten) !
-"Usch, vad hemskt"!
Å andra sidan, vad kostar det Staten med alla avgas-rellaterade miljö- och hälso-skador...
Det egentliga problemet kanske snarare är alla de skatte-byråkrater som så (självändamålsenligt) inte längre behövs, vilka jävigt svågerpolitiskt styr agendan hos de beslutande...
Demokrati?
Nej, men kollegie-korruption !
Norsk elbils-statistik - 1000 sålda första halvåret.
-Sverige då? - 110 exemplar, en tiondel !
2011-07-09
Elbils-statistik (antal sålda) hör inte till vanligheterna att finna, inte i Sverige i alla fall, men i Norge finns det en sådan. Där framgår att cirka 1000 elbilar sålts under första halvåret, varav Mitsubishi iMiEV och dess två kloner iOn och C-Zero står för 75 % av försäljningen (cirka 750 exemplar).
Förmodligen minst lika många sålda resten av året, det vill säga 1000 elbilar till, totalt 2000.
När kommer svensk elbils-statistik, och kommer vi över 100 sålda, för hela året, vilket - ur ett svenskt perspektiv (...) - vore en remarkabel bedrift.................
Via ren slump hittades statistik över den svenska elbils-försäljningen (se nedan länk från Bil Sweden), där det visar sig att 69 exemplar iMiEV är sålda till och med Juni 2011, samt 26 respektive 15 ex av dito kloner, alltså totalt 110 elbilar...
Nissan Leaf har ju ännu inte börjat säljas.
Med i statistiken är inte direktimporterade elbilar (Fiat Doblo), eller producerade elbilar utom organisationen Bil Sweden, såsom EV Adapt´s Fiat 500EV.
I statistiken, dock (...), tillkommer övrigt fabrikat om 24 exemplar, som rent sakligt inte borde finnas med då dessa ej är sålda, bara tillfälligtvis utlånade/leasade (till ett hiskeligt överpris om 15.000 SEK/mån!) med skriftligt kontrakts-tvång att återlämnas efter 3 år (för troligtvis destruktion likt GMs EV1), ja, ni har säkert redan gissat vad detta svenska företag till styggelse heter, så vi nämner det inte vid namn och håller så de onda demonerna på behörigt avstånd...........
Uppdatering:
2011-07-07
Här finns de gröna metallerna på havets botten.
Klot-feber eller frossa...
2011-07-07
Här är ju inte menat att behandla klimat-debatten, men elfordon och energi gränsar ju tveklöst in i området, så här kommer lite "funderingar", då en purfärsk forskar-rapport säger att ökade CO2-utsläpp (med vidhörande svavel-utsläpp från dåligt renade kol-kraftverk) indirekt sänker klotets temperatur (OBS, notera; SÄNKER !). Genast får rapporten naturligtvis kritik (forskarnas löner måste ju motiveras med mot-tyckande åsikts-"arbete"...).
Intressant också varför media inte lika effektfullt framlyfter solens senaste uteblivna sol-fläcks-maximum (den varmare delen i solens 11-års-cykel), varpå Jorden erhåller mindre värme från solen...
Det kryllar av vetenskapliga rapporter, som om de sätts in i ett "lämpligt" sammanhang utger en specifik utsago, men som i ett helt annat sammanhang säger något annat...
Oavsett alla dessa för och mot-argument till än den ena än den andra klimat-"nycken", säger det sig självklart att människor vill vara friska och ha en frisk miljö/natur.Det behövs inga forskare och "miljö-läger" som käbblar och självändamålsenligt ska tala om för oss vad som är bäst för det STORA, STORA kollektivet -VÄRLDEN !
När avgaser från ett avgas-rör når näsan säger vi helt naturligt; -"Usch, tvi f-n!"
Det behövs ingen forskar-rapport för att konstatera att avgaser är på tok j-a skit!
När skog och fisk invid ett kol-kraftverk dör, då behövs det inga forskare för att förklara varför!
Vi vet varför; -kol är skit !
Och appropå klotets temperatur; finns det vetenskapligt garanterat hållbara undersökningar som på något vis behandlar Jordens egna inre temperatur-flutuationer ?
Det sker ju onekligen en hel del proceser där inne/nere, radioaktivitet, olika mycket geologisk aktivitet och så vidare. Jorden/solsystemet i sin färd genom galaxen passerar ju också olika partikel- och strålnings-bälten, som rimligtvis påverkar atmosfär, mm.
Poängen (!), är att det finns en kopiös mängd olika klimat-påverkande faktorer, sådana vi ännu ens inte känner till.
Vi ska inte begränsa oss till CO2 och så kallad växthus-effekt (den är i sig sekundär beträffande livet på Jorden) för att dra sunda logiska slutsatser om vad slags energi- och driviline-teknologi vi ska nyttja.
Den dagen någon -med "övervälmande"- vetenskapliga bevis konstaterar att dagens befintliga system (energi och transporter) är utan några som hellst problem/biverkningar, att vi lugnt kan tuta på vidare som vi alltid gjort, ska vi då görs så, trots att verkligheten säger annorlunda....................
Eller ska vi lyssna till vårt eget sunda förnuft ???????????????????