_________________
Har ni tips eller nyheter maila oss gärna på: info@indux.se
________________ |
2010 del 4
14 stora el-bussar till Seoul.
2010-12-29
Sydkoreanska (statliga?) bussbolaget Seoul Metropolitan Government (SMG) har nu 5 stycken batteri-drivna stora konventionella el-bussar i sin flotta, av modell Hyundai, och ytterligare nio stycken är beställda.
80 km per laddning och därpå via två (senare 4) snabb-laddare längs linjen endast 30 minuters-laddning för ytterligare en runda. Toppfart 100 km/h.
Staden Seoul (med sina 10 miljoner invånare) avser år 2020 hussera 120.000 elfordon !
Hur många elfordon landet Sverige (med sina knappa 10 miljoner invånare, och alla dess "städer", tillsammans) avser ha år 2020.., torde närmast vara blott en bråkdel, ety så har den svenska förbrännings-maffian till bil-industrin bestämt...
Vi inte bara blir beskattade till döds, vi måste även bli avgas-gasade till döds...
Lovande enfald.
2010-12-28
Bättre än ingenting är det när USA (Staten samt de tre stora bil-företagen) delar ut forsknings-miljoner (37 stycken) till den inhemska batteri-industrin, illa ställt dock att samtliga pengar går till Li-industrin...
El-hojen Project7 eDrive.
2010-12-28
Project's X01, är ett belgiskt företag som håller på att knåpa ihop en riktig tävlings-hoj.
Project7 eDRIVE heter deras drivlina som är till salu för hugade tävlings-byggare, har 150 kW elmotor med 500 Nm vridmoment.
600.000 km med 50 stycken BYD e6 i en Taxi-flotta.
2010-12-28
Många kilometer har dom åkt gemensamt dessa 50 stycken BYD e6 som går som Taxi-bilar i kinesiska staden Shenzhen, närmare bestämt 600.000 km !
Dessutom nu på kommande Detroit-bilmässan i Januari nästa år, visar företaget även upp sin eldrivna K9 e-Bus, av vilken det finns en förbeställning om 1000 exemplar till en delstat/provins i landet.
EVS25-rapport med bilder.
2010-12-28
En rapport med många bilder från EVS25 i Kina fås i nedan länk från Going-Electric.
Bara att se och njuta!
3,5 miljarder SEK till förbränning...
2010-12-27
Statligt aktivitets-riktat lån till Hisings-företaget på 3,5 miljarder SEK, för att i Sverige forska/utveckla motorer och drivlinor, kring "miljö"- och säkerhetsteknik.
Våra skatte-pengar lånas alltså ut till detta förbännings-monster-företag, för att under ytterligare 7 år (som lånet är bundet under) kunna vältra sig i bakåtsträvande dårskaper - förbrännings-motorer...
Nej, ta inte våra skate-pengar till hälso- och miljö-mördande drivline-teknik, nej tack, NEJ tack!
Komplett drivlina från Valeo.
2010-12-25
Franska komponent-leverantören Valeo och kinesiska bil-tillverkaren BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) har tagit fram en komplett drivlina för elbilar och monterat in i en av dess förbrännings-modeller.
Nationell P-skylt för laddning av elbilar.
2010-12-23
Konkret handlingskraft för elbilar från regeringen i nutid...?
Jodå, nu har man lyckats få till ett godkänt (riks-)trafikmärke som anvisar parkerings-/ladd-plats till - endast - elbilar (samt äckel-ladd-hybrider). Enligt tidigare regler fick juridiskt en fordonstyp inte diskrimineras mot en annan, men nu går det alltså aldeles utomordentligt bra att (med regelverket i ryggen) premiera endast elbilar för specifika skyltförsedda parkerings-platser, vilka förbrännings-bilar inte har en endaste rättighet på Jorden att använda, och sådant är vi tacksamma för, även om det torde vara en av de mest uppenbara självklarheter tänkas kan!
Den 15:e Februari nästa år 2011 träder regelverket i kraft.
Den som då därefter ser en förbrännings-bil stå på en P-/ladd-plats för elbilar ska illa kvickt ringa kommunens P-vakt-bolag och ange registrerings-nummer, samt ta kort med kameran!
Må stora feta bötes-belopp drabba dessa förbrännings-ligister!!!
"Låt bil-industrin ta hand om elbils-utvecklingen"...
-Hjälp !
2010-12-21
Nätsajten Elektroniktidningen har gjort en intervju med Hisings-företagets elbils-ansvarige, och pratat om dess C30-projekt (1000 st test-fordon, ej att säljas, bara testas!).
Nu är det "proffsens" tur att bygga elbilar.., är mottot, i motsats till alla de hemmabyggare och mindre konverterings-firmor som hitills begåvat den utsvältna marknaden, enligt den självutnämnda elbils-gurun med licens att lyfta fet lön genom sitt tyckande...
Att producera kommersiella köpbara elbilar i mass-volym (ej konverterade förbrännings-bilar endast för test-lån/leasing), likt Nissan´s Leaf och Mitsubishi iMiEV, är något som däremot inte de närmaste 5 åren finns på gurun´s händelse-horizont...
Ironiskt nog är bättre batterier det som står högst på dennes önskelista, även om 90 % av alla konsumenters dagliga genomsnitts-behov redan täcks med nuvarande batteri-teknologi (Li).
Undrar hur denna batteri-önskan står sig i reell seriösitet utifrån företagets faktiska satsning och liering med batteri-forskning/utveckling, -hur många miljarder företaget satsar på bättre batterier?
Vi har ju tex Effpower som företaget är delägare i, som gör blybatterier med sämre energi-innehåll än de gamla från 1800-talet.., avsedda endast för deras buss-/lastbils-hybrider.
Det är duktigt satsat.
Och seriöst.
Verkligen...................
Visst, låt Hisings-företaget ansvara för landets elbils-utveckling, och låt oss då vänta i två decennier innan masstillverkade genuina elbilar kommer från fabriken, vi har ingen brådska, vi kan acceptera avgas-rellaterade lung-sjukdommar och kopiösa mängder miljö-skador under tiden, för vi vill verkligen vänta - självändamålsenligt - i en halv evighet innan inkompetensen på Hisings-företaget får tummen ur !
-Utveckla, nej men bromsa elbils-utvecklingen genom aktiv medveten inkompetens och obefintliga medel, så närmar vi oss nog bättre sanningen !
3000 Bollore-bilar till Paris !
2010-12-19
Autolib Bilpol i Paris/Frankrike kommer nästa år 2011 ha hela 3000 eldrivna Bollore-bilar att hyra ut, på 1000 olika ställen runt om i mega-staden!
3000 stycken genuina nyutvecklade elbilar (alltså ingen konvertering) !!!
Detta från en tillverkare som knappt existerar jämfört med det svenska Hisings-företaget, dessutom presterat på en så kort tid, med så rellativt små medel och resurser.., vilket ska jämföras med det "anrika" "jätte"-företaget här hemma som nästa år 2011 lite pinsamt nödgat, och motvilligt under galjen, tvingat sig till att "testa" 1000 konverterade gamla förbrännings-monster av modell C30 (ej till försäljning, bara test-utvärdering)...
Ambitionsviljan och seriösiteten dessa företag emellan är milsvid..!
Bollore-elbilarna var för några år sedan tänkta att produceras i Uddevalla-fabriken (vilken Pinnifarina/Bollore-gruppen äger/ägde?), men i sedvanlig ordning gick det bakåtsträvande landet Sverige om intet..
Motor 50 kW, toppfart 130 km/h och 30 kWh i batteri-paketet som ger räckvidden 250 km.
Noterbart är att en superkondensator - BatScap - finns i batteri-systemet, som dels förlänger batteriernas räckvidd genom att ta emot och leverera de kortvariga höga strömmarna vid acceleration och inbromsning/regenerering, dels ökar verkningsgraden vid dessa i- och ur-laddningar då kondensatorer har en nära på 100-%:ig verkningsgrad (inga kemiska reaktioner, bara elektrostatiska laddningar som gruperar sig)! Med endast 6 Wh/kg i dessa super-kondingar förstås att riktigt så "super" är dom inte... Men i alla fall med en livslängd på miljontals cykler! Om tre år kommer "Grafen"-kondensatorer med 150 Wh/kg (se artikel nedan daterad 20110-12-04) att jämföras med dagens Li-batterier med endast 100 Wh/kg.
Den bil-tillverkare som då (eller redan nu...) inte fattar att elbilar kommer bli oslagbara i och med dessa billiga, eviga och energirika super-kondensatorer, kommer inte längre att vara en existerande bil-tillverkare...
Öresunds-rally 2011 !
2011-12-18
Ni minns Elektra-seminariet i Helsingborg för någon månad sedan, nu har arangören Öresundskraft långt gångna planer på att nästa år 2011 anordna ett Öresunds-rally för elfordon. Dessutom har 2,2 miljoner SEK EU-pengar erhållits för att fortsätta driva integrationen av elbilar i regionen (Skåne, Danmark/Öresund), genom bland annat ett samordnat betal-system för laddning.
Förbrännings-bussar kostar livet..!
2010-12-13
Hallå, knack knack, hemma hos förbrännings-etablisemanget!
Vid en nyligen gjord bussrazzia mot bussar i Gbg, uppdagades det (år efter år) vanliga; fel på alla kontrollerade bussar! Det mest beklämmande i ett fall, hos en buss med omfattande olje-läckage och sliten generator-rem, var att det var den bästa bussen chaufören hade att tillgå, övriga stillastående bussar var i ännu sämre skick...
Kan det vara så att förbrännings-bussar allmänt sett är enormt service-/tids-krävande och kostsamma att hålla i ordning..?!
Kan det vara så att förbrännings-bussar är veritabla slit-och-släng-maskiner, enkom gjorda för att inbringa inkomster till förbrännings-etablisemanget, genom sin horribla drifts-service-krävande funktion........
Elbussar, vare sig drivna av batterier eller ström-ledningar, i princip bara går och går, dessutom utan att spy ut det minsta diesel-bolmande grå-svarta illaluktande hel-giftiga rök-moln efter sig.
Knack knack, förbrännings-etablisemang, vem/vad är det som hindrar er från att göra elbussar (förutom kapitalist-egoistisk girighet)?:
Teknisk inkompetens?
Lednings-inkompetens?
Handlings-inkompetens?
Visions-inkompetens?
-Lägg ner er förbrännings-verksamhet, ni skämmer ut oss, och utsätter kollektivist-passagerare/trafikanter för livsfara, både direkt och indirekt!
Den kapital-reglerade avregleringen.
2010-12-08
Så här är det med den svenska infrastrukturen av elektricitet och transporter, och lägg följande mening starkt på minnet, läs den gärna både tre och fyra gånger, för så här ÄR det:
En fri kapitalistisk marknad förutsätter större efterfrågan än tillgång, apropå den avreglerade elmarknaden med höga el-priser och stillastående kärnkraftverk.
Att bygga en (trygg och stabil) överkapacitet är (föga överaskande) olönsamt, härav att det hyper-teknologiska landet Sverige har en sämre och dyrare elkraft en ett U-land.
Många företag (speciellt i Småland) söker därför bygga sin egen elkraft, vindkraftverk och så vidare, för att bli ("hemska" ord) oberoende det central-styrda kartell-systemet.
Med el-priser som stiger för varje år, säger det sig självt att där saknas en faktisk genuin konkurens, ens en vilja hos legitimerade aktörer att bygga ut mer el-produktions-kraft.
Samt att beskattnings-systemet ligger på en sådan hög nivå att själva el-priset hamnat på marginalen, som en i sig betydelselös kostnads-faktor, och därmed omintetgör förmågan för fria el-producenter att kunna konkurera reellt utifrån just sitt energi-slags beskaffenheter.
I dag ska all producerad el hamna under samma skatte-pålagor, vilket på så vis eliminerar den genuina fria konkurensen, med el-priser som i realiteten följer exakt samma mönster som det i ett monopolistiskt kartell-system.
Att konkurera med ett rejält lågt el-pris, tex 0,15 SEK per kWh (inklusive allt), är idag helt omöjligt utifrån de lagstadgade skatte-pålagorna.
Energi är i dag ett politiskt och ekonomiskt verktyg för att belasta samhället och dess medborgare, oavsett det finns fog för den så kallade växthus-effekten eller inte.
Fog finns det ju å andra sidan för att tillhandahålla samhället och dess medborgare med trygg, säker och ekonomiskt överkomlig el-energi, som inte tvingar fabriker att stänga ner sin produktion bara för att en el-börs ska profitera kapitalistiskt på balansen mellan tillgång och efterfrågan, som inte försätter villa-ägare med direkt-värmande el på ruinens brant.
Det torde vara prioriterat med landets väl och ve, inte ett statligt kapitalist-system för sitt egna självändamål (där endast ett fåtal verkligen gynnas).
El-energi användas numera som ett politiskt/byråkratiskt verktyg, det märks inte minst på den uppsjö av regler kring el-marknaden, med nu senast landet indelat i 4 olika skatte-regioner, där det blir dyrare ju längre söderut man kommmer.
El-energi är oerhört tacksamt och populärt att reglera på centralt håll, medellst i synnerhet endast stora aktörer inblande (Vattenfall, Fortum med flera). Den decentraliserade tanken är helt bortblåst. Energi ska vara styrt och kontrollerat av ett fåtal, med den politiska och ekonomiska makten, vilken aldrig får tillfalla de enskillda medborgarna och småföretag genom småskalig el-produktion. Kommuner och Län i landet måste underordna sig den riks-styrda agendan, på samma sät som försvaret och transport-kommunikationer, ety (...) däri finns de största pengarna och den största makten att hantera, oavsett det sker till samhällets bästa eller inte...
-Penga-girig maktfullkomlighet.
Alla komplexa ting har en odiskutabel tendens att krångla, att gå sönder. Till exempel hör man mycket sällan talas om vattenkraft som strular (annat än då regn uteblivit och så ej kunnat fylla på magasinen), medan kärnkraft med sin högt krävda säkerhet är som gjort för krångel, vilket (till synes...) verkar ligga elkraft-bolagen i händerna eftersom el-priserna sticker i höjden så fort tillgången understiger efterfrågan...
Det är lätt att bli konspiratorisk, och undra vad den svenska Staten har för intresse och agenda i första hand; att försörja sina medborgare med säker och trygg elektricitet, eller göra ekonomiska vinster (genom sitt statligt ägda Vattenfall).
Balansgången mellan att ta in legitima skatter från medborgarna för att kunna förse samhället med kollektiva tjänster såsom sjukvård, och att i självändamåsenligt syfte söka maximera avkastning från statlig verksamhet, med svenska företag och medborgare som dess tvångs-kunder (i och med reglerna kring avregleringen), är sedan länge uppenbart omintetgjord.
Alla dessa olika kapital-statliga verksamheter kämpar i själva verket emot medborgarnas väl och ve, emot dess inviduella och kollektiva välstånd. Avregleringen har blivit till en förtäckt direkt skatte-pålaga, där dessutom dessa vinst-skatte-pengar inte går in i det kollektiva välfärds-systemet, utan bara girigt självändamålsenligt på kapitalistiskt vis snurrar runt inom det statliga bolagets (Vattenfall´s) verksamhet att fortsätta öka på vinst-utvecklingen genom vidare (profit-fartblinda) invensteringar, såsom kolkraft i Tyskland.
Att alla dessa invensteringar en dag (enligt kapitalets naturlagar) går om intet på grund av till exempel nya tekniska landvinningar, eller nya miljö-regler, som gör sådant som kol-kraft, helt värdelöst och till och med förbjudet (...), är en risk som till synes är helt okej med vårt svenska folks företrädare -Staten.
På så vis används våra skatte-betalande medborgares pengar (från koldioxid-skatt, vinst-pålagor, energi-skatt, och momsen på detta...) som ett kapitalistiskt verktyg för Staten att öka sin ekonomiska vinst, som ironiskt nog inte tillfaller utan tas ifrån oss medborgare, pengar som hela tiden bara snurrar runt i det kapitalistiska pyramidspelet (med groteskt avlönade/bonus-försedda direktörer/chefer till höger och vänster som gör allt för att systemet dom själva sitter i och enskillt inviduellt åtnjuter inte ska återförstatligas på riktigt vis, av och för folket), pengar som går oss medborgare och samhälle ur händerna, ner i fickorna på ett fåtal högavlönade bolags-direktörer, och kvarvarande vinster som läggs som insatser vid roulett-hjulet för att - kanske - ge en ännu större avkastning tillbaka, och så vidare.........
Våra skatte-kronor går ut i ett profit-galet kapitalistiskt system, utan tanke på folket, endast med hänsyn till kapital-systemets eget välbefinnande, och de fåtal som närmast tjänar direkt som indirekt på det, i det enbart direkta kortsiktliga perspektivet!
Då har avregleringen och utförsäljningen av statliga egendommar visat vad det går för.
Det tar medborgarnas pengar och använder för ett girigt kapitalistiskt pyramidspel.
Vilket naturligtvis är bortom oansvarigt och snudd på landsförräderi, där ansvariga torde åtnjuta någon form av offentlig bestraffning, gärna såväl medialt såsom utefter en juridisk straffskala, medelst ekonomiska - rejäla - bötesbelopp, och frihets-berövande tidsbestämd förvaring, ej under 10 år (när enskilda privatpersoner försnillar pengar finns inga gränser på straffskalan, så då ska naturligtvis detta gälla även myndighets-personer, byråkrater/politiker och berörda bolags-direktörer!).
Kanske hävdar någon att se vilka pengar Vattenfall drar in til den svenska Staten, men försök då också redovisa vilka kostnader folket/företagen har drabbats av i och med dessa vinster, i och med sina elräkningar...
Försök göra en samlad beräkning på detta den som kan, vill eller vågar (finns det kvar någon egentlig journalistik i det här landet, eller är alla medier numera verktyg åt politik och stor-företag (annons-intäkter)... -Retorisk fråga!
Samma sak gäller den svenska fordons-industrin, samt tillkommande drivmedels-system av skatte-pålagda kol-väten, som i dag utgör en astronomisk intäkts-källa för Staten, samt (i och med förbrännings-motorns service-krävande eftermarknad) förser de två svenska fordons-koncernerna (person-/last-/marin- och entreprenad-maskiner) med ett oskäligt stort kund-underlag då den kollektiva infrastrukturen medvetet blivit rejält eftersatt.
Staten/sittande regeringar har alltså hellre sett till de svenska enskilda stor-företagens bästa, framför landets väl och ve. Obefintlig satsning på järnväg och spårbundna kollektiv-transporter i tätort är det konkreta resultatet här nu i dag. Och den teknik som fortfarande används, är gammal och extremt sårbar för störningar, med stora samhälls-negativa konsekvenser.
Samtidigt ser ingen i etablisemanget ett ekonomiskt intresse i att byta radikalt från en drivline-teknologi till ett nytt. Det kostar för mycket, och tar för lång tid. En övergång får inte gå fortare än 15 år, och då måste den gamla driv-teknologin få vara med hela vägen i utfasningen (genom äckel-hybriderna).
Summerat denna osunda odistintinkta jäv-situation, där Staten blivit en kapitalistisk affärs-idkande myndighet på stor-företagens sida, förstås att folket och medborgarna inte längre har en representant i sitt eget land, att vi har blivit konstitutionellt rättslösa och övergivna, ett annat kanske mer passande ord vore - Utsålda...
Vi äger inte längre något i vårt land, det spekuleras med och kapitalistiskt profiteras med direkt på och mot oss själva, genom att (till exempel) våra älvar och dess resurser genom vatten-kraften ska vinst-optimeras, och då blir vi enskilda medborgare bara en bricka i pyramid-spelet, för statliga skatte-administrerande byråkrater och ekonomisk politik, som inte längre är politik, utan har blivit till kapitalism som ska profitera på medborgarna istället för att bygga en trygg och säker samhälls-grund, i vilken transporter och energi ingår (samt till exempel utgör boende-frågan en lika viktig punkt, men är utanför ramarna här på Indux, fast ett ekonomiskt välmående land som inte kan ge tak över huvudet åt hundra-tusentals medborgare, då även bygg- och fastighets-branschen blivit halv-statligt kartell-bunden, borde skämmas öronen av sig!).
Scenariot är naturligtvis klart:
Vi medborgare ska ha en trygg och billig elkraft, som inte kan äventyras och manipuleras av kapitalistisk profitering.
Vi medborgare ska ha en (lokal och nationell) transport-infrastruktur som är trygg och modern, som i mesta mån ska vara skatte-finansierad (för att alla ska kunna åka gratis alltid, dygnet runt, året runt), som inte kan äventyras och manipuleras av kapitalistisk profitering.
Grundpelarna i ett samhälle är medborgarnas, det stora kollektivets, väl och ve.
Inte en Stat som följer kapitalets cyniska egoism.
En Stat är en företrädare för folket, inte ett företag.
Värstingarnas EV - Engelska herrgårdsvagnen Range Rover.
2010-12-07
1,7 mille i plånboken (?), och du kan lägga vantarna på en genuin engelsk fyrhjuls-driven konverterad Range Rover, som gör 160 km/h och har 320 km i batterierna (75 kWh)..!
Tesla Roadster framstår så som rena smågodiset jämfört med denna 2,5 tons pansarvagns-koloss...
Video:
Ökat antal förtar CO2-"förbättring".
2010-12-06
Detta evinnerliga tjat om koldioxid (CO2) från förbrännings-bilar, och dess totalt sett inte minskande utsläpp trots "förbättrade" förbrännings-motorer, i och med att antalet förbrännings-bilar hela tiden ökar...
Det finns ju bara ett sätt att bli av med och slippa mördar-motorerna - ge f-n i att använda dom överhuvudtaget, och satsa på elbilar !
Grafen-kondensator med 150 Wh/kg !
20110-12-04
Om små-hemliga gäckande super-kondensatorer skrivs det i bland, men denna gång är det mer öppet och direkt från forskar-världen, som konkret redogör exakt hur prylarna fungerar. En cell-spänning på över 4 Volt och ett energiinnehåll på ca 150 Wh/kg (kommersiellt inom tre år) sätter inte bara NiMH-batteriet på plats, även Li får sig en rejäl match, dessa vilka i dag i praktiken har runt 100 Wh/kg.
De tre absoluta fördelarna med en super-kondensator kontra ett batteri är:
- Extremt snabbladdningsbart (minuter).
- Nästan obegränsad livslängd/antal cykler (10.000-tals).
- Tål starka ström-uttag.
Återstår så det vanliga; till vilket pris och när det går att köpa...
Men hej-hoppla, nu finns det så mycket lovande energi-lagrings-teknologier (inklusive zink-luft-batterier) på gång, att elbilens berömda akileshäl batterierna snart synes vara eliminerad för gott!
Amp konverterar 1000 elbilar åt Island.
2010-12-03
Isländska energibolaget Northern Lights Energy (NLE) har skrivit avsiktsförklaring med amerikanska elbils-tillverkaren Amp Holding om att de kommande fem åren få köpa hela 1000 elbilar av SUV-modell (initialt huvudsakligen Amp Electric Equinox), med start redan nästa år 2011. Valet av en SUV-modell beror på att Island (jämsides USA) är SUV:arnas land, utgörandes 35 % av det totala bil-beståndet.
Tidigare har liknande beställning gjorts hos Tesla Motors som när Tesla Modell S kommer 2012 då ska köpas likaledes 1000 exemplar (se tidigare artikel nedan "30 elbils-modeller 2015, och 1000 Tesla S till Island" datum 2010-09-21)!
Alltså inom en nära framtid rullar det minst 2000 hög-kompetenta elbilar bland glaciärer och varma källor på Island, som sett till EPC (Elbilar per Capita...), med bara ca 200.000 invånare, blir ett av de elbils-tätaste länderna i världen!
Kan dom i isolerade högan lilla Nord, borde ju Super-Sverige också kunna, eller...?!
Sverige alltså återigen krossad i den nordiska inhemska elbils-ligan, med än mindre svenska modell-emblem på de Islands-sålda elbilarna...
Symptomatiskt? -Ja!
Skämsigt? -Ja!
Och Gröna Bilister (som så groteskt ondgör sig över marknadsföringen med Nissan´s och Mitsubishi´s "Noll-utsläpp", utan kol-väte-eldade kraftverk och därtill möjliga CO2-utsläpp, som enligt GB är värsta synden och omöjligheten, enligt devisen att en bil MÅSTE skita ner, så dom får ett existens-berättigande, dvs få pyssla/greja med sina miljö-rang-ordnings-listor, och kunna få tycka/bestämma till i det svenska bil-industri-etablisemangets ledband) .., får här en liten surdeg att bita, då BARA förnybar energi existerar på Island...!
Ett vidare plågsamt belysande exempel på svensk helkorkad lagstiftning och regelverk, är ju definitionen på miljöbil, som för elbilar går vid max 3,7 kWh/10 km, vilket försätter stora elbilar, såsom dessa isländska SUV:ar av modell Amp Electric Equinox (se länk nedan) i klammeri med de svenska över-förmyndande "miljö-byråkraterna" då ett större fordon (en SUV) per automatik förbrukar mer energi (kWh/km) än "normala" små-bilar (med ca 2 kWh/10 km) och så riskerar hamna ovan denna super-korkade gräns för vad ett miljö-fordon ska klacificeras efter.....
I de grönaste och känsligaste natur-områden på Jorden - Island - utgör alltså dessa stora hemska SUV-elbilar en horribel miljö-styggelse, kontra till exempel en liten j-a hybrid-Volvo eller annan snål-förbrännings-bil som km efter km spyr ut kopiösa mängder olika miljö- och hälso-farliga gifter (benzen, Ozon, NOx etc).
Men jo, det är nog riktigt; Island kommer nu att förstöra hela sitt land i och med dessa SUV-elbilar, ety den svenska åsikts-makten och (den av bil-etablisemanget) förbrännings-köpta fordons-byråkratin kan inte ha fel.......................
Nya regler för laddnings-nät (laddstolpar).
2010-12-01
Att bara montera upp en laddstolpe (i kommersiellt syfte) gör sig inte utan vidare.., det finns naturligtvis (...) massa regler att förhålla sig till i regel-Sverige, men dessa har tillsynes nu något förenklats (om något sådant är möjligt och tillåtet i detta land...) genom ett nytt lagförslag som troligtvis går igenom snart, där till exempel Ellagen ändras så att även icke nätkoncenssion-anslutna/behöriga elbolag ska få instalera ett nytt laddningsnät. Vidare undantas kravet på att el-kunden (elbils-laddaren) ska kunna få ha möjligheten att välja el-leverantör. Dock max 1000 Volt i kablarna.
Laddstolpe.se .
2010-12-01
Företagen AQ ParkoPrint och Midroc Electro har för projektet Shopping Circle´s vidkommande startat en sajt vid namn "Laddstolpe.se - Ladda för framtiden", där deras laddstolpar marknadförs.
Tusen el-drivline-ingenjörer..!
2010-12-01
Någon med insikt som kan uppge de svenska bilföretagens förtestående anställnings-behov för utveckling/produktion av elektriska drivlinor (i huvudsak syfte för elbilar, inte äckel-hybrider)..?
Ta en titt på GM´s anställnings-prognos av 1000 ingenjörer, som ska - till förbrännings-akademikernas stora fasa (...) - syssla med enbart den elektriska drivlinans utveckling.
En Tesla, 16 kända racer-förare.
2010-12-01
En Tesla Roadster och 16 olika berömda racer-förare har gjort gemensamt framträdande i den ärorika tävlingen "Race of Champions".
Årets bil i Europa är Nissan Leaf !
2010-11-29
Finns det ord tillräckligt att beskriva denna sensation ?!
Vad mycket mer olika slags "kvitton" på att elbilen är överlägsen förbrännings-bilen går att begära....
Betänk också att elbilen är sin linda av utvecklingen, med batterier och höga priser som har mycket kvar att förbättra, hur enastående överlägsen blir inte elbilen då...
Kommer då någonsin en förbrännings-bil återigen kunna bli årets bil..........
Sannerligen inte !
6000 tillverkade exemplar av iMiEV !
2010-11-27
Drygt 5000 stycken iMiEV-bilar från Mitsubishi tillverkade till dags datum !
Alla 5000 med bara elmotor, och bara batterier !
Det blir 5000 stycken tillverkade elbilar !
5000 bilar som undkommit övergreppet förbrännings-motor !
Utöver dessa 5000 iMiEV tillverkas också parallellt de franska klonerna i-On och C-Zero åt Peugeot och Citroen, vilkas antal är okänt, men troligen något 1000-tal.
Sålunda ungefär 6000 stycken nytillverkade massproducerade elbilar från en stor bil-tillverkare.
-Jo, det finns hopp om mänskligheten, och en framtid, och den är elektrisk !
Zink-Luft-batterier i Renault !?
2010-11-26
Allt fler elbils-tillverkare vill ha bättre batterier med längre räckvidd, tex sägs både Toyota och Renault jobba med Zink-Luftbatterier, till och med Quant-super-elbilen ska förses med detta lång-färds-batteri ! Och tidigare rapporterades Kina satsa 500 miljoner SEK på ett Zink-Luftbatteri-utvecklings-center...
Elfordons-sajten GoElectricDrive.
2010-11-24
En riktigt saftig portal för elfordon - GoElectricDrive - har dykt upp på nätet. Där finns bland en lista på köp-bara elbilar (i USA).
Timtaxa kan införas 2015.
2010-11-24
Timtaxa för privatkunder möjigt 2015 för privatkonsumenter över 8000 kWh per år, förslag från Energimarknadsinspektionen.
Svenska innovationer i motvind.
2010-11-23
Det saknas incitament och struktur för att tillvarata svenska innovationer, att omsätta forskning ut i näringsliv, detta trots ett politiskt löfte och stora ansträngningar från inblandade intressenter.
Kanske en förklaring är att det stora industri-etablisemanget indirekt köpt och äger all forskning och likaså bestämmer forskning och utveckling. Sverige har blivit en industri-kidnappad nation, i händerna på stor-företagen. Parad-exemplet är CTH vars forskning och delvisa styrelse är direkt styrt av Volvo som ger stora mängder forsknings-anslag, för till exempel förbrännings-forskning, doktorander därtill och så vidare. När ett så litet land som Sverige hamnar i direkt beroende av "ankdams-elefanterna" och binds upp till låsta/styrda agendor, då kommer den fria sunda innovationen inte igenom makt-aparatens system (Energimyndigheten med flera), eftersom "svåger"-politiska intressen och jäv-situationer sätter hinder. Alla anslag och satsningar av rang (samt inte minst; av radikal betydelse) undertrycks undermedvetet som om vore det helt naturligt att inte släppa in en "Svarte Petter" i leken
Vi har alltså ett dilemma; dels vill vi ha en stark svensk bas-industri (det befintliga industri-etablisemanget) som tryggar sysselsättning och välfärd/rikedom, dels vill vi kunna utvecklas framåt (inte stå still, och bli omkörda), Vi måste kunna hänga med i utvecklingen och så klara av konkurrensen, men samtidigt inte vara för yviga och ändra på ett vinnande koncept.
Typ-exempel på detta är svensk bil-industri som envetet (av gammal vana och inkomst-konservatistisk trogenhet) ångar på i invanda förbrännings-spåret. Det kostar miljarder att ställa om från en teknologi till en annan, så enkelt är det. Därför är den svenska innovations-kapaciteten så eftersatt. I andra länder är den industri-tunga högteknologiska delen inte så dominant som i Sverige, där går det då också mycket lättare att reformera samt gynna innovations-sektorn.
Att förvänta sig att det svenska innovations-klimatet någonsin de närmaste 20 åren ska friskna till, är ett orimligt önsketänkande. Inte förän Asien tagit alla våra arbets-tillfällen och därtill köpt upp samt lagt ner våra stor-företag, kommer svenska innovatörer, produkt-utvecklare, forskare med mera, att finna uppskattning och stöd-former från de svenska myndigheterna. Promblemet då är att det inga svenska företag finns kapabla att ta hand om innovationerna, utan då måste landet starta om från ruta ett, och bygga upp nya över-dominanta stor-företag...
Nisan Leaf bästa bilen !
2010-11-23
Bästa bilen att köpa är Nissan Leaf !
Detta enligt GreenCarReports, en engelsk nät-tidning specialiserad på just "gröna" fordon.
Exagon Motors Furtive eGT - Tesla-dräparen..!
2010-11-23
Ni trodde ni hade sett allt, hört allt, om fräcka elbilar, att värstingarna Tesla Roadster och Model S bildat oefterhärmelig skola.., -ack så fel..!
Exagon Motors i Frankrike har nämligen (redan i September på Paris motor-mässa) snidat ihop ett riktigt mästerverk, dessutom i metriska systemets dimensioner (inte anglosaxiska tum/inch...), och vad får vi då om inte rymdskepps-liknande prestande:
Räckvidd 402 km (vid kontinuerligt 50 km/h, stadskörning).
Räckvidd 288 km (vid kontinuerligt 90 km/h, motorled).
Räckvidd 241 km (vid kontinuerligt 110 km/h, motorväg).
Räckvidd 197 km (vid kontinuerligt 130 km/h, Autobahn).
0-100 km/h på 3,5 s.
Toppfart 287 km/h (begränsad till 250 i "gat-version").
Vridmomentet 480 Nm (omedelbums från stillastående upp till 5000 varv/min)
Skapelsen är 2+2-sitsig (det vill säga ett mindre baksäte) och hyser två stycken vatten-kylda Siemens 125-kW:are som ger skjuts åt de åkande, totalt 250 kW hästspark i ryggen (..), vilka matas av Saft´s Li-batterier VL4 på sammantaget 50 kWh med livslängd 10 år och (eller) 3000 cykler.
Inget pris ännu angivet, men knappast under miljonen, bara att fortsätta stoppa undan månads-pengen i ett par år alltså...
Den silver-blänkande maskinen kan (som frivilligt tillval) förses med en förbrännings-drypande "range extender", men som säkert (-hrm!) INGA komma efterfråga..! Furtive eGT är alltså en genuin elbil, inget hybrid-skräp. Den som väljer en kompleterande förbrännings-motor som tillval, kan lika gärna gå och köpa en "genuin" förbrännings-bil, och köra den till närmaste bilskrot för destruering!
PrimetimeEV - Videoblogg om elbilar.
2010-11-22
- PimetimeEV, or Dannys Contentment. An Electric Car Videoblog. -
Ännu en blogg om elbilar, fast denna dessutom som en video-blogg !
El-Golf år 2014, men ytterst motvilligt !
2010-11-22
Och så stämmer då också Volkswagen (VW) in i elbils-bäcken, sent om sider och med endast en test-serie om 500 exemplar av en elektrifierad Golf, att färdigställas nästa år 2011. Inga priser, och inget om vilka som får köpa/leasa (test-låna), utan snarare förmodligen selektivt utvalda energi-företag och liknande. Tidigast 2014 sägs el-golfen - Blue-e-motion - komma i produktion, då bilföretaget alltjämt hävdar att pris och livslängd på batterierna måste förbättras.
Då en bilmodell annonseras i förväg så långt in framtiden (3 år), kan ju normalt sett hela bilen bli helt anorlunda i design, så dock inte med Golf som självändamålsenligt ska se lika dan ut år efter år, efter decenium efter decenium...
Att VW är lika sega och motvilliga till elbilen som Hisings-företaget (med liknande stor test-serie och tids-plan), kan delvis förklaras av följande citat:
"The electric car is not a request from the customer. It's a request from the government."
...-Hopsan, vilken (struts-huvudet i sanden-)värld dessa gossar lever i.....
Dom borde ta och ringa ett samtal till Tesla Motors, Renault, Nissan, Mitsubishi, Think med flera, och fråga vilken deras uppfattning är om elbilens efterfrågan i samhället....
Volvo´s VD - "Gillar elbilar, för att han måste"...
2010-11-20
Volvo´s VD gillar elbilar, för att han har provkört en (C30 BEV), inte lika mycket för att han själv ens bryr sig, eller någonsin har engagerat sig i frågan (elbilar), utan bara följt med (förbrännings-)strömmen och vänt kappan efter löne-vinden...
Förmodligen också för att han blivit tvångs-kommenderad att tycka om elbilar (utåt sett...) av sin nya arbetsgivare, vilka likväl innerst inne ser elbilen som världens värsta gissel, men ändock måste förhålla sig väl med oppinion och myndigheter, varför (enligt dom själva...) håller en pro-aktiv verksamhet genom C30 BEV-programmet om 1000 test-bilar redan nästa år.
I alla sammanhang betonar företaget och dess företrädare dock att dessa är för tester och utvärdering, inte i direkt planerad (datum-bestämd) mass-produktion (för folk att köpa och äga), som om rädda för att dels stöta sig med förbrännings-hierakin inom företaget, dels inte skapa (ekonomiskt) osunda (höga) leverans-förväntningar från marknaden, dels inte förarga sin nuvarande kund-marknad (dess förbrännings-ägare, sälj-organisation) och försätta deras begagnat-värden på ändan när alla istället vill ha elbilar....
-En delikat balansgång...
"Range anxiety", ? ? ? No, but "Greed anxiety" ! ! !
2010-1120
Det är egentligen inte helt ologiskt att tidningen Dagens Industri (DI) i en färsk artikel efter en provkörning av Tesla Roaster halvt sågar denna, samt elbilar i allmännhet, för i synnerhet (...) den korta och begränsade räckvidden, med tillföljande "range anxiety", (på svenska "räckvidds-ångest"), där ständig oro och problematik uppstår över hur lång körning som finns kvar i "tanken", och hur nya mil (km) ska kunna fyllas på, och vart, med problem att smidigt kunna betala och verkligen veta att ledig samt fungerande laddnings-plats finns tillgänglig på resmålet.....
Tänk att orka med en hel artikel, som i varje mening beklagar sig över räckvidden...
-Tala om laddnings-ångest, en medvetet självförvållad och systematisk sådan.......!
Tror nog (eller snarare; vet) att det inte är elbilar´s räckvidds-problematik som är stötestenen (för DI och dess alierade svenska industri-etablisemang).., utan snarare frågan om "greed anxiety", hur elbilens obefintliga efter-marknad på reservdelar och service (avgas-system och olje-byten, mm) ger avkastnings-beroende kapital-missbrukande aktie-ägare den djupaste tänkbara ångest-känsla, som inga (industri-tillagade) kemiska prepparat i världen kan stilla, då elbilen bara går och går, oavsett hur många km per laddning, och oavsett var laddningen finns tillgänglig, oavsett säkerheten att erhålla en garanterad plats och dessutom kunna betala smidigt för den, utan att så leverera etablisemanget några intäkter...
Förstår verkligen problematiken DI och industri-etablisemang har med elbilen, och den bjuder vi gladeligen på ! ! !
En elbils-"katastrof" i medie-drevet...
2010-11-18
Gårdagens färje-incident med brand ombord DFDS Seaways orsakat av en elbil, skapade väntat och till synes oundvikligt domedags-rubriker och "Svarte-Petter-skadeglädje", med;
-"vad var det vi sa, elbilar är absolut MYCKET sämre än förbrännings-bilar"...
Det är väl lika bra att hålla med, att käfta emot en sådan solklar bevis-börda och framtids-säkrad "katastrof"-statistik.., måste bara få hållas för sig självt, och isolerat.
Att sänka sig till mediedrevets sensations-journalistiska mentala sandlåde-nivå, torde bara gynna en fortsatt medeltids-upplysning i sakligt mörker, och etablisemangs-grundad fördomsfullhet.
Naturligtvis har aldrig ett förbrännings-fordon orsakat olyckstillbud....................
När något händer elbilen då är det per en slags automatisk slag-påse-princip ett direkt fel på elbilen som sådan, och dess funktions-princip i synerhet (elektricitet), aldrig någonsin ett resultat av ren olyckhändelse, slump, eller den så berömda mänskliga faktorn...
Nej, då är det ELBILEN som är syndabocken.................
Men ägaren till olycksfordonet hängs skadeglatt ut i ett brännmärkande syfte och med varningens finger till hugade elbils-spekulanter; "jag tar personligen på mig ansvaret för det som skett".
Alltså, kontentan är klar; köp aldrig elbil, annars riskerar du bli syndabock och en fara för samhället....
-Jösses!
Uppdatering (2010-11-29): Enligt preliminära uppgifter startade branden inte i själva elbilen, utan i förlängnings-sladden mellan elbil och vägguttag. Men vad kvittar det, när den mediala "skadan" redan är skedd. Inga tidningar/media som någonsin gör ett lika uppmärksammat ytterligare inslag (en korrigerande "uppföljare") där det betonas att det INTE var själva elbilen som föregick olycks-orsaken...
Toyota batteri-center med 100 anställda.
2010-11-18
Toyota som ligger helbedrövligt efter på elbils-fronten (än mindre laddnings-bara äckel-hybrider), har ändock insett betydelsen av andra batterier än Li, varpå företaget sedan knappt ett år tillbaka drivit ett batteri-center med 100 anställda som försöker ta fram andra batteri-koncept, vilket tydligt framgår i nedan citat (ur Ny Teknik):
"Ett viktigt utvecklingsområde är batterierna, där Toyota anser det viktigt att komma ett steg längre än vad litium-jonbatterier i dag kan prestera."
Seminarie: "Kan vi ta elbilen till Cancún?".
2010-11-17
Ännu ett elbils-seminarium, denna gång i Sthlm, Måndagen den 29 november kl. 13-15.
Plats:
Europaparlamentets informationskontor i Sthlm, Regeringsgatan 65, vån 2.
Talare:
-Marita Ulvskog, Europaparlamentariker (S) som också deltar i klimatmötet i Cancún.
-Henrik Wingfors, ansvarig för energieffektivisering och elfordon, Svensk Energi.
-Catarina Bratt, ansvarig för elbilsupphandlingen för Vattenfall.
-Aleksandar Zuza, ansvarig för bilindustrins utredningsenhet, IF Metall.
-Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna bilister.
Panelen kommer bl.a. att diskutera:
Är elbilen ett realistiskt medel för hur vi kan minska klimatpåverkan?
Var står vi med elbilen i Sverige och Europa idag? Är den parkerad? Är den på väg framåt?
Vad krävs för att svenska folket ska börja efterfråga elbilar? Laddningsmöjligheter, batterikapacitet, priset?
Hur påverkar elbilen fordonsindustrin? Kan elbilen vara räddningen för svensk bilindustri?
Helgalna EU-regler kring elbilar och CO2.
2010-11-17
Sälj en elbil (som bil-tillverkare) och få därtill sälja (förbränings-)modeller som förbrukar ännu mer kol-väten.., är vad en journalist på DN har kommit fram till att den nuvarande europeiska lagstiftningen leder hän, då en fabrikant (koncern) tvingas förhålla sitt hela modell-program under en genomsnittlig utsläpps-mängd (av CO2), men får räkna varje såld elbil som 3,5 bilar (med 0 g CO2/km) vilka så sänker genomsnitts-utsläppen, varpå ett antal förbrännings-bilar istället kan få öka sina utsläpp, och ändå hålla företaget inom regelverkets ramar.....
-Snyggt jobbat byråkrater (förbrännings-maffian nere i Bryssel...).
1000 C30 BEV...
2010-11-16
Hisings-företaget som försöker göra bilar (...) uppger utöka sitt "test" av C30 BEV, från 250 till 1000 elbilar att testas runt om i världen.
Börjar det osa (förbrännings-)bränt månde tro i aktie-ledningens korridorer, över det ökade suget efter elfordon.., så snöpligt, men det är ju för somliga bara krasst ekonomin som räknas, och då är det ju bara att börja tillverka det som folk efterfrågar, -elbilar...
-Eller.........
Varför inte testa 200.000 stycken C30 BEV när dom ändå är i farten........???????
El-SAAB, men inte en svensk sådan, utan kinesisk...
2010-11-16
Något så typiskt för svensk bil-industri, att bara något år efter att en kinesisk bil-tillverkare köpt en äldre SAAB-modell och dess produktions-lina, så gör dom (kineserna) en eldriven version på 9-5 som är produktionsklar och pris-satt kommandes i slutet på nästa år (2011)..!
Samtidigt här hemma i Förbrännings-dala (Swedala, där tiden står still) händer i princip ingenting på elbils-fronten...
-Suprise.., -not!
Denna kinesiska (halv-svenska) elbil C71 EV, från tillverkaren BAIC, levereras alltså redan i slutet på nästa år.
Audi´s center för eldrift.
2010-11-14
Audi har har lagt ut cirka 600 miljoner SEK på ett utvecklings- och test-center för elektriska drivlinor, där nu 840 anställda arbetar.
Så här går det till handfast och konkret när en bil-tillverkare frånkör andra.
Detta är den yttersta anledningen till att andra bil-fabrikat teknologiskt står still och hamnar på efterkälke.
Detta är den yttersta anledningen till att svensk bil-industri aldrig kommer ifatt.
Eftersom den svenska bilindustrin lägger alla sina resurser på fel teknologi -förbränning.
De svenska bil-tillverkarna tjatar ideligen om att nå upp till Audi, BMW och Mercedes - till premium-segmentet - men för att komma dit räcker det inte att bara snacka...
Automotive Sweden summerar elbils-seminariet (1/11 i Gbg).
2010-11-14
En seminarie-rapport (regi Automotive Sweden) från Gbg den 1/11 finns i nedan länk.
I den summeras en del av mötets innehåll, bland annat att "Sverige har utmärkta förutsättningar för att ligga långt framme i utvecklingen och att ta en tätposition i det europeiska elbilsracet"...
Okej.., konstigt, precis i motsats till vad en ny purfärsk avhandling från CTH säger (se länk nedan)...
Vem ska man tro på....
-Ingen!
Men visst, rent teknologiskt har vi samma eller till och med bättre förutsättningar än många andra länder, det är bara den kapitalist-ideologiska egoismen som lägger hinder...
Vidare dras slutsatsen; "huvudproblemet just nu är batteriutvecklingen. Vad som krävs för att elbilen skall bli ett alternativ även för gemene man är att batterierna blir lättare, billigare och får en längre garanterad livslängd"...
Jahopp, det var en riktigt sensationell nyhet.....
-Not!
Man undrar ju lite försynt när ett (batteri-)problem av denna dignitet tas på allvar och lyfts upp på högsta effektuerande nivå i samhället (Energimyndigheten, Vinnova med flera), när samhället lyssnar på och tar till sig det som är så oerhört viktigt för den fortsatta svenska industriella överlevnaden...
När aktie-ägarna (kapitalet) säger så, eller sunda förnuftet och ropen från folket skriker så...
-Gissa själva....
|
Länkar:
evguide.nu
elbil.forum24.se
elbilsverige.se
elbilsnytt.com
elbilisten.se
elfir.se
evworld.com
freeenergynews.com
overunity.com
autobloggreen.com
austinev.org
nextenergynews.com
betterplace.com
visforvoltage.org
revengeoftheelectric
blogs.edmunds.com
alltommotor.se
bloggarna.se/webedit
24volt.eu
worldcarfans.com
plugsandcars.blogspot
|